Minerva
Av: Kapitalismus - 30. august, 2008  
Sarah Palin får bedre mottakelse av amerikanerne enn av Ole Moen.

Av Kapitalismus aka Eirik Løkke
 
Kommentarene ”inside the Beltway”  etter John McCains utnevnelse av Sarah Palin som visepresidentkandidat var svært positive. Selv så jeg annonseringen på Capitol Hill sammen med en rekke republikanerne. Tilbakemeldingen i DC er at utnevnelsen av Palin gir en ytterligere inspirasjon til McCain-kampanjen, som neste uke vil få sin etterlengtede kroningsferd under det republikanske landsmøte som starter mandag.
 
Det er forsiktig sagt en interessant opplevelse å lese norske nettaviser fra Washington D.C, hvor kommentarene mildt sagt divergerer fra amerikansk opinion. Ole Moens kommentar i Aftenposten om at en desperat McCain skyter seg selv i foten, er kanskje det beste, eller skulle jeg si verste eksempelet. Selvfølgelig er den 44 år gamle 5 barnsmoren et relativt ubeskrevet blad på nasjonalt nivå, men hennes rykte er særdeles godt og blant republikanerne er hun ekstremt godt likt. Hun vil definitivt bringe ut ”the base”. Til forskjell fra Ole Moen så synes jeg valget vitner om selvsikkerhet og nytenkning, slettes ikke desperasjon.
 
Hvem er Sarah Palin?
Palin har gjort en kometkarriere, på få år har hun gått fra å være involvert i bystyret i Wasilla (1992-1996) til å bli ordfører i samme by fra 1996 til 2002, hvorpå hun ble valgt til guvernør i Alaska etter å ha utfordret sittende guvernør, republikaneren Frank Murkowski. Palin har fått rykte på seg som en tøff reformator, en ”crusader” som hun ble kalt på Fox News, hvor hun har gått i full konfrontasjon med så vel folk i sitt eget parti som demokrater. Hennes vellykkede oppgjør med et korrupt system, har gjort henne svært populær i det republikanske partiet og ikke minst i hennes egen stat Alaska.
 
I motsetning til visepresident Joe Biden, kan Sarah Palin med stor troverdighet snakke om forandring, ettersom hun definitivt ikke er en del av ”the beltway” . Hennes ungdommelighet og ikke minst hennes dokumenterte evne til å røske opp i politisk tvilsomme praksiser som hennes forgjengere sto for, har skapt et klart inntrykk av at Sarah Palin er dama som kan bidra til ”change we can believe in”.
 
Kommentatorer har pekt på at hun mangler erfaring. Hun mangler utenrikspolitisk erfaring, men det er neppe noe stort problem når McCain er presidentkandidat. Når det gjelder erfaring så er det selvsagt avhengig av hvordan man ser på situasjonen. I betydningen ”executive experience”, det vil si være ansvarlig for budsjett, ha ansvaret for å iverksette og gjennomføre, har Palin faktisk mest erfaring av alle, til tross for at hun er yngst. Det er overraskende mange i Norge som synes å glemme dette, men blant republikanerne hvor erfaring er meget viktig, anerkjennes Palin som en med god erfaring tross ung alder.
 
Hva mener Palin?
Sarah Palin har inntatt konservativ standpunkter til mange spørsmål. Hun er motstander av abort, homofile ekteskap (også partnerskap), hun er livslang medlem av NRA og varm tilhenger av retten til å bære våpen. Personlig er jeg uenig i alle disse standpunktene, men de er populære blant basen i det republikanske partiet – GOP og gjør at Palin blir tatt veldig godt imot blant disse. Hennes motstand mot abort gjør at mange Hillary-velgere nok vil være skeptisk til henne, men samtidig er hun en kvinne som mange kan kjenne seg igjen i, og Palin vil ganske sikkert gjør det mer sannsynlig at McCain tiltrekker seg flere kvinnelig velgere.
 
På det økonomiske området ble jeg fortalt at hun har inntatt gode standpunkt, som i dette tilfelle vil si fiskalt konservativ og tilhenger av frihandel.
 
McCain har gjort et meget spennende valg, og hennes tale i Ohio vitnet om store talegaver. Inntrykket jeg sitter med etter å ha snakket med republikanere som har truffet henne og som kjenner henne bedre enn de fleste, er at Sarah Palin er en svært god kandidat, og mine republikanske venner har stor tro på at når hun blir presentert for amerikanske velgere så vil de like det de ser. I så fall kan Palin, selv om visepresidenter sjelden har avgjørende betydning for utfallet av valgkampen, bidra til å vippe flertallet til McCain. Det skal i hvert fall bli ekstremt interessant å følge Palin etter hvert som valgkampen glir fremover.

Av: Kapitalismus - 30. august

Ingen kommentarer til “Change we can believe in!”

  1. johan skrev 30. august, 2008 kl. 00:00

    Ole Moens kommentar i Aftenposten=demokratisk husorgan i deenne valgtid, er et uttrykk for Moens og akademias EGEN desperasjon!
    Republikanerne har lenge slitt med igjen å bli et parti for middelklassen, slik de en gang var før velstand og produktivitet under GWB skapte velstand fra 2002-2007— da den demokratiske Kongressen sporet av med sine ‘earmarks’ og sin egeninteresse..

    Industriens produktivitet – fortsatt den største i verden – har midlertidig satt flere demokratiske båter på det politiske vannet=Hispanics, blue collar workers m.fl.
    Hvis Palin i debattene som kommer kan overbevise både uavhengige og ungdom om de amerikanske dyder(hard work, volunteerism, ingenuity) kan
    slaget være tapt for demokratenes maskott, Obama..
    Aristokrati og privilegier er uamerikansk, og republikanernes VP representerer ikke noe av dette..
    Dog må hun gjøre noe med stemmen sin, som skjærer veldig når hun snakker.
    Hva med noen timer hos logoped??
    Valget av McCains kandidat er en genistrek og vil skape samme begeistring som under valgkampen i 1980!!

  2. McCainfan skrev 30. august, 2008 kl. 00:00

    1:Er du for at delstatene skal ha friheten til å selv kunne bestemme begrensninger for abort?Feks om senaborter skal kunne praktiseres i delstaten eller om abort skal betales gjennom skattebetalernes penger eller ikke.
    2.Hvordan kan du dele totalitære staters(Mao,Stalin,Hitler) syn på det å forby våpen? Bør ikke folk ha rett til å forvare eiendelene sine eller seg selv uten å være avhengig av staten?Bare tenk på opptøyer og anarki i eks LA eller i New Orleans eller at Sveits (med innbyggernes rett til å ha våpen)unngikk å bli okkupert under krigen.Våpenforbudet har ikke fungert verken i D.C. eller i England.NRA er heller ikke en ekstrem org. og blir ofte kritisert for og selv gå inn for strengere våpenlover av feks GOA.
    3.Hva er dine begrensninger på ekteskap?Skal fundamentalistiske mormonere få lov til å ha så mange koner de vil uten noe form aldersbegrensing?

  3. Jan Erik M skrev 30. august, 2008 kl. 00:00

    Flott artikkel, men hvordan kan du være FOR at staten skal legislere vekk individets rett til å beskytte seg selv og sin familie?

    Anbefaler forøvrig den Amerikanske helten John Stossel sin reportasje om dette: http://www.youtube.com/watch?v=qyoLuTjguJA

  4. George Gooding skrev 31. august, 2008 kl. 00:00

    Det er Ole Moen, ikke McCain, som er desperat. Hvis du er desperat, gjør du ikke noe så dristig som McCain nå har gjort. McCain kunne valgt den mye mer erfarne og solide Romney, men nå har han altså satset alle sine penger på Palin. Det minner om modighet, ikke desperasjon.

    Ole Moen, og folk som han, hater dette valget fordi nå kan vil de ha vanskeligheter for å angripe McCain og republikanerene som de har vært vant med å gjøre i alle år. Når det er sagt, bagatelliserte Aftenposten Palin (med en gang!) som en “skjønnhetsdronning”. CNN har spurt om ikke Palin burde heller passet på sin unge med Downs Syndrome – nå er det plutselig ikke plass for kvinner med karriere!

    Snakk om å skyte seg selv i foten! Venstresiden har allerede, bare det siste døgnet, vist at alt det de vanligvis argumenterer for egentlig bare er et stort spill for galleriet. De bruker minoriteter (Obama) og kvinner (Hillary) som troféer for å vinne valg, for når republikanere stiller med slike kandidater, er plutselig alle de samme argumentene de vanligvis bruker ikke gode nok.

    Venstresiden er allerede fullt igang med å rakke ned på Palin: skjønnhetsdronning, dårlig mor (siden hun har karriere), anti-kvinne (fordi hun personlig er imot abort), og til og med spekulasjoner om at hennes siste barn var egentlig hennes datters! Muligens de har sett litt for mye på Desperate Housewives (hvor den konservative moren later som hun har datterens barn for å ikke gjøre familien til en skam)…

    Jeg syns overhodet ikke Palin er noe bra valg av McCain, for han spiller bare rett inn i popularitetskonkurransen som demokratene har gjort dette til. Men i det, så har McCain faktisk gjort et veldig lurt valg, for han gir demokratene en skikkelig hodepine, og setter en felle som demokratene allerede har gått i bare det siste døgnet.

  5. Charlus skrev 31. august, 2008 kl. 00:00

    Noen tilfeldige tanker, etter å ha lest noen blogger her og der:

    1. Det følgende argumentet, som jeg har funnet på erkekonservative amerikanske blogger, er litt morsomt (og muligens ikke helt usant): Mrs. Palin er mor til fem barn, hvoriblant ett nærmest er nyfødt. I stedet for å være hjemme med barna går hun tilbake til guvernørstillingen tre dager etter fødselen, og vil nå bli visepresident. En _virkelig_ konservativ mor ville ha holdt seg hjemme med barna. Ergo kan hun ikke være konservativ. (qed)

    2. En skal heller ikke se bort fra at valget av Palin er et slags spill for galleriet for å tekkes visse velgergrupper (“a Rovian move”, har det blitt kalt). Kommer hun til å få noen reell innflytelse over politikken? (F. eks. hevder enkelte kynikere at republikanerne aldri kommer til å gjøre noe i abortsaken, ettersom denne saken er en sikker stemmesanker for dem.) Muligens vil mange gi en stemme til Palin, men de sitter like fullt igjen med MCCAIN i førersetet… De mer konspiratoriske mener at McCain gjennom Mrs. Palin vil forsøke å gi sin egen politikk konservativ legitimitet, samtidig som han får en nyttig syndebukk om han skulle tape… (Merk at hun har blitt knyttet til Buchanan). På den annen side synes strategien hans å være vellykket, i alle fall ut fra de kanskje ikke helt representative bloggkommentarene jeg har lest idag, hvor mange sier de vil holde seg for nesen og stemme McCain pga. “la gouverneuse”.

    3. Jeg har sett argumenterer for at dette valget er en seier for såkalt “identity politics”. Ville Mrs. Palin bli valgt dersom hun ikke var kvinne?

    4. Aftenposten heller sikkert mot Obama, men på den annen side synes jeg det har blitt litt vel mye McCain-hyllest her på Minerva. Hva med å se på noe av den konservative kritikken som har kommet mot ham (innvandringsspørsmålet, utenrikspolitikken, økonomisk liberalisme)? (The American Conservative, Chronicles og Taki’s Magazine er gode steder å begynne for den som er interessert.) Det er tross alt (heldigvis!) ikke vi som skal stemme, så vi trenger vel ikke å kaste oss inn som tilhengere hverken på den ene eller på den andre siden.

  6. George skrev 31. august, 2008 kl. 00:00

    Charlus,

    1. Jeg gleder meg stort til venstresiden, som alltid har frontet argumentet om at en mor burde ha karriere og at morsrollen ikke skal ha noe å si for en karriere, vil gjøre dette til nettopp et angrep mot Palin fordi hun gjør akkurat det de alltid sier en kvinne burde gjøre. CNN og andre har allerede stilt spørsmålet ved Palins rolle som mor, og om hun kan være VP samtidig som det. Hykleri, kaller vi det her til lands.

    2. Valget av Palin risikerer å bli sett som kynisk, ja. Det eneste som undergraver dette er at Palin faktisk er en kvinne! Du gir ikke bare vekk VP-spotten til noen for å være kynisk. McCain har nå investert mye av han selv i å velge Palin.

    3. Palin ble valgt fordi hun har tatt oppgjør med korrupsjon, I EGET PARTI, i delstaten hennes, og fordi hun ikke er “det samme gamle”. At hun er kvinne gjør at hun passer bedre til denne rollen, men er ikke direkte et resultat av å være kvinne.

    4. Jeg kan faktisk stemme til valget i USA, og har ikke kastet meg inn i McCain-hyllest. Tvert imot kommer jeg til å kritisere McCain for å ha valgt Palin til uken på min blogg, noe jeg allerede tildels har gjort på slutten av et innlegg der jeg argumenterte med at han måtte velge Romney. At Minerva og andre motsetter seg Obama-heiagjengen i norske medier er vel ikke akkurat så rart.

  7. Mats Hennum skrev 31. august, 2008 kl. 00:00

    Min oppfatning er at McCain har gjort et meget godt valg. Det redefinerer hans valgkamp, på en måte som Mitt Romney, Tim Pawlenty eller Mike Huckabee ikke kunne gjort, selv om dette respektivt ville vært gode alternativer.
    Det er klart at Sarah Palin ikke kommer til å gjøre noen innhogg blandt utpreget liberale kvinner i New York, San Francisco, Los Angeles, etc, men hun kan hjelpe McCain med å gjøre innhogg i Hillary Clintons kvinnelige arbeiderklassevelgere i steder som West Virginia, Ohio, Pennsylvania, etc.
    Dette har potensielt vesentlig betydning, da dette er et klassisk vippeområde. En annen naturlig fordel er at Sarah Palin vitaliserer den kristenkonservative høyresiden, som ikke har vært så veldig entusiastisk over McCain. Dette er viktig i den forstand at det er disse som gjør mesteparten av bakkearbeidet i valgkampen.

    Og er det egentlig noen utenom venstresiden som kjøper tøyset til ”eksperten” Ole Moen?

  8. Kapitalismus skrev 1. september, 2008 kl. 00:00

    Jeg hadde ikke tenkt til å gjøre dette til en post om mine egne synspunkter, jeg gjør det nok av andre ganger.

    Men for å svare på McCainfan sine utfordringer.

    1. Tja, jeg ville ikke hatt problemer med at statene selv ville få avgjøre abortspørsmålet, faktisk mener jeg at abortlovgivningen burde avgjøres av politikere (slik som i Norge) og ikke av dommere. Men jeg er tilhenger av at abort skal være lovlig, men vil selvsagt respektere et politisk flertall sin rett til å begrense/forby. Slik som Sarah Palin.

    2.Jeg sa vel ingenting om å forby våpen, men jeg er for begrensninger/reguleringer. I likhet med Hitler er jeg for å bygge motorvei, og uavhengig av hva Hitler mente om andre ting så synes jeg at våpenbegrensninger kan forsvares. Jeg vet om få personer som er tilhenger av at hvem som helst skulle få lov til å oppbevare atomvåpen, biologiske eller kjemiske våpen, hvorenn mye de hevder at dette skal være for å forsvare eget liv og eiendom. Dermed er det vel mer et spørsmål om hvor vi ønsker grensen skal gå. Jeg er for begrensning og omfattende bakgrunnssjekk, og begrensninger fra å bære våpen på offentlig sted/utfor eget hjem.

    3. Jeg er for at Staten skal kunne anerkjenne kontrakter, ekteskap som sermoni bør helt overlates til religiøse organisasjoner.

  9. Richard Paulsen skrev 2. september, 2008 kl. 00:00

    Reaksjonene fra venstresiden kan tyde på at McCain gjorde riktig valg av Sarah Palin som sin visepresident kandidat. Din konkurrent reagerer kun sterkt, hvis han har noe å frykte. Sarah Palin er mor til 5, og guvernør i Alaska. Hun er ikke redd for å vise frem sin familie, ei heller erkjenne at den også har feil og mangler, slik som oss alle. Det er det som gjør henne så farlig for Obama. Hun er ordinær og velgerne kjenner seg igjen i henne.

    Forsiden på den liberale avisen New York Times, har viet 3 ulike sider om Sarah Palin i dag, som er negativt ladet. “Hvordan hun kan takle rollen som presiden og mor til 5 barn”, “Datteren på 17 er gravid” og “Hvor bra var egentlig forhåndskjekken til McCain”. Dette viser bare hvor desperate venstresiden er til å rive henne ned så fort som mulig, fordi hun er en stor trussel mot Obama sitt kandidatur.

    Jeg tror virkeligheten ikke er, eller skapes, i nyhetsrommet til New York Times eller i Obama / McCain sine “war rooms”, men blant velgerne. Til syvende og sist er det velgerne som bestemmer seg om de syntes det er avgjørende at datteren til visepresidenten er gravid med en hockeyspiller eller ikke. Jeg tror folk flest har et annet forhold til graviditet og familieforhold, enn den venstreradikale intellektiaen, som forøvrig har brukt de siste 40 år på å sikre kvinnens rett til IKKE å ha barn.

  10. eksMcCain skrev 25. januar, 2009 kl. 00:00

    “Jeg vet om få personer som er tilhenger av at hvem som helst skulle få lov til å oppbevare atomvåpen, biologiske eller kjemiske våpen”
    ER nra for atomvåpen hos vanlige innbyggere?Du skriver at du er imot retten til å bære våpen,betyr retten til å bære våpen for deg abc-våpen,siden du nevner spesielt det? Eller bruker du bare Michael Moore stråmann argumentasjon? “hun er livslang medlem av NRA og varm tilhenger av retten til å bære våpen. Personlig er jeg uenig i alle disse standpunktene”"Jeg er for begrensning og omfattende bakgrunnssjekk, og begrensninger fra å bære våpen på offentlig sted/utfor eget hjem.”Jakt finner som regel sted utenfor eget hjem,skal man ha en statsansatt til å passe på seg hele tida,når man skyter fugl og bambi?Er eget hjem inkl bilen,eller må man leie inn statsgodkjente våpenfraktere,for å frakte sine egne våpen, fra selger til hjem?
    “I likhet med Hitler er jeg for å bygge motorvei” Autobahnen var sosialdemokratene sin idè,den var egentlig ressurssløssing,fordi tanks ikke kunne kjøre på den og folk ikke hadde nok biler til å forsvare at skattepengene ble brukt på den.Men du mener vel at staten bør bruke penger på prosjekter som er rent tap,bare det bidrar til propaganda og nazinasjonsbygging?

Skriv en kommentar

Vi forventer en sivilisert debattform uten personangrep. Minerva forbeholder seg retten til å fjerne upassende kommentarer.

Minerva
Minerva
Akersgata 20
0158 Oslo
post@minerva.as
RSSHent siden på RSS