Minerva
Av: Nils August Andresen - 3. januar, 2010 14 kommentarer  

En somalier har etter alt å dømme forsøkt å myrde den danske karikaturtegneren Kurt Westergaard, i islams navn. Jeg liker ikke å be norske muslimer med foreldre fra Pakistan eller Bosnia føle noe særskilt ansvar for å fordømme hans handlinger; men jeg gjør det likevel.

Angrepet på Westergaard, avskyelig i seg selv, er et angrep ikke bare på Westergaard, men på ytringsfriheten som levende praksis. Selvfølgelig: Intet annet forbinder norske muslimer med gjerningsmannen enn at de bekjenner samme religion. Selv muslimer som protesterte mot publiseringen av Muhammed-karikaturene, har intet mer til felles med ham enn det Dagfinn Høybråten har med den amerikanske antiabortterroristen James Charles Kopp som drepte legen Barnett Slepian i 1998. Og ja: selvsagt er denne stadige masingen på å fordømme det ene og det andre en fornærmelse mot et anstendig menneske ved at det impliserer at man settes i bås med mordere.

Likevel tror jeg det er nødvendig at norske muslimer både fordømmer handlingen, og, mer enn det, deltar aktivt i ordskiftet om hvorfor de tar avstand fra disse handlingene, at de skaper enn debatt som viser både muslimer og ikke muslimer ikke bare at, men hvorfor de står for noe helt annet, som mennesker og som muslimer. At flere norske muslimer snakker om for eksempel dem som tegner karikaturer av Muhammed på en måte som viser forståelse for deres ståsted, og som gjør det umulig å se dem som en ultimat fiende.

Noen snakker om islam som fredens religion; andre mener det er dødens og terrorismens religion. Men en religion er ikke noe i noen menneskelig forstand uavhengig av hva mennesker gjør den til. Hva islam skal være, er opp til muslimer. Den 28-årige somalieren vil gjøre islam til terrorismens religion. Så blodig urettferdig det enn er, må de for hvem islam er noe annet, nå vise både muslimer og ikke-muslimer at de vil kjempe for å definere islam som noe annet.

Dette kravet stilles ikke bare til muslimer. Her på Minerva prøver vi regelmessig å ta til motmæle når konservative eller liberale verdier påberopes til støtte for saker vi er dypt uenige i. Jan Arild Snoen, som har markert seg som en sterk kritiker av islams illiberale sider, tok i to gode artikler til motmæle mot minaretforbudet og dets selverklærte liberale støttespillere i Norge. Jeg tok i romjulens leder til motmæle mot dem som bruker konservatismen til å rettferdiggjøre statlige overgrep mot minoriteter. På samme måte har jeg tidligere tatt til motmæle mot dem som bruker konservative argumenter mot homofiles rettigheter.

Hvis ikke vi slåss for våre oppfatninger av liberalisme og konservatisme, vil andres oppfatninger vinne frem. Om de ender med å diskreditere ordene og ideologiene, kan de som var tause ikke skylde andre enn seg selv.

Heldigvis har danske somaliske og muslimske organisasjoner vært raskt ute i denne saken. Men jeg ønsker meg likevel norske muslimske stemmer som tar denne utfordringen de egentlig ikke burde fått. Jeg er på Edmund Burke-trip for tiden, og slår til med et sitat: ”All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing.”

Kjære, muslimske venner: Do something!

  • Nils August Andresen (f. 1978) er redaktør i Minerva. Han kan følges på twitter.

14 kommentarer til “Fordøm ham!”

  1. Spaceman Spiff skrev 3. januar, 2010 kl. 22:04

    “Men en religion er ikke noe i noen menneskelig forstand uavhengig av hva mennesker gjør den til. Hva islam skal være, er opp til muslimer.”

    Jeg må spørre om dette gjelder alle slags ideologier? Du har vel sett Otto Jespersens karakter Nazi-Per som står for en mildere nazisme og mener hitler var misforstått??

    Om det er noen religion som er ganske fastlåst i sin teologi, så må det være islam. Drømmen om et “sekulært islam” synes å være stadig fjernere etterhvert som det blir mer og mer åpenbart at integrasjonen for lengst har stagnert fullstendig og nå er på vei tilbake med “hvit flukt” fra mange bydeler i Oslo.

    Det er litt forstemmende når folk snakker om at islam er hva folk gjør det til. Hvis man, helt teoretisk, endrer islams regler, dogmer og bøker til å passe oss, hva er så islam da? Det som ofte underslås når man skal bortforklare islams rolle i de aller fleste terrorsammenhenger er at denne troen springer ut ifra Muhammed som tross alt var en krigsherre. Hva denne krigsherren gjorde og sa (hadith) Er helt sentralt i denne religionen og hans angivelige åpenbaringer roterer også rundt dette og det samfunnet han bygget opp.

    I vestlig forstand er vi vant til en kirke som står tilbake i de fleste politiske spørsmål og stort sett ikke mener noen ting lengre. Dette er den rake motsetningen til islam som også definerer klare regler for samfunnet Muhammed bygde opp. Dette ble gjort både gjennom Muhammeds “forbilledlige praksis” som avdekkes i hadith og gjennom de angivelige åpenbaringene fra høyere makter og sammen utgjør dette shari’ah. Med denne bakgrunnen, så er islam først og fremst en politisk og sosial struktur, deretter en religion for personlig bruk. Derfor vil du, om du spør en muslim om kristendommen likner på islam få til svar: Ja, men islam er så mye mye mer. Det det er snakk om da er alt ut over det personlige som vi kjenner gjennom kristendommen.

    Dermed blir forsøket på å dele opp islam i en personlig islam og en politisk islam fullstendig meningsløst. Det blir litt som å si at vi tror på den jesus, men ikke de ti bud og den gyldne regel. Islam vil alltid være slik, men vi får håpe mange ikke praktiserer islam slik de lærde ønsker. Når islam i stadig større grad får innpass i Europa er det Europa som tilpasser seg islam, ikke motsatt. Det er eropeiske verdier som viker til fordel for islamske. Bare tenk over hvordan vi stadig får krav fremsatt om hijab eller liknende. Nylig var en av en stadig lengre rekke medisinerstudenter ute og mente at mediene burde tie ihjel kritikerne av islam. Akkurat som om ikke det har blitt gjort alt. Støre la seg flat for kritikken istedetfor å stå opp for våre verdier. Vi viker, islam består. Derfor får vi også den stadig sterkere motreaksjonen: Vi vil ikke ha islam hit. Vi tar imot muslimer som trenger hjelp, men vi ønsker kort og godt ikke islam på kjøpet. Om de praktiserer islam for seg selv plager ingen, men slik dagens politikk nå er, er det de som er iferd med å forme samfunnet vårt i islamsk rettning mens de selv blir aldri så fornærmet når noen fremsetter krav om at islam må tilpasse seg.

    Dette er kun et problem fordi islam er en politisk struktur. Det kolliderer med en eksisterende politisk struktur. Uten dette ville ikke islam vært noe større problem i Europa enn jødedommen eller hinduismen.
    Hvor mange har egentlig lagt spesielt merke til det inntoget vi har av andre immigranter? I praksis ingen. Det er er på tide å erkjenne at islam ikke bare er det folk gjør den til, for da blir det underforstått også slik at de som følger islam er mindre gode mennesker enn oss andre, som igjen er på grensen til rasistisk. Jeg tror desverre de problemene vi ser i forhold til islam heller er motsatt: Islam preger folk såpass mye i negativ rettning at vi får en uforholdsmessig stor andel på f.eks kriminalstatistikken o.l. (I Frankrike er mellom 60 og 70% av alle insatte muslimer, til tross for at de bare utgjør ca 12% av befolkningen.)

    Så la oss slutte med slikt politisk korrekt pjatt og heller konsentrere oss om problemene. Problemet har et navn: Det er islam, men ikke muslimer i den vide forstand vi bruker det på denne gruppen.

    Mvh Spaceman Spiff.

  2. Sap skrev 3. januar, 2010 kl. 22:49

    Ja, her må vi forvente at f.eks. Islamsk Råd Norge kommer med en utvetydig fordømmelse av såvel terrorhandlingen som den fascistoide anti-ytringsfrihetstenkningen som tydeligvis ligger bak. På samme måte som de ikke klarte å fordømme dødsstraff for homofili, eller å ta avstand fra lederen for det europeiske fatwarådet (som de henviser til i lærespørsmål) da han hyllet Hitler for dennes innsats mot jødene.

  3. A skrev 4. januar, 2010 kl. 01:22

    Blæh, Andresen, du venter forgjeves. Bare å se hva slags uttalelser og “fordømmelser” som kommer. “Vi tar avstand fra vold, MEN..”.

    “Bilal Assaad,of the Islamic Faith Society, believes that the latest episode of the cartoons controversy is not going to be the last in the Scandinavian country as long as Muslims are being wrongly treated. “This did not come out of nowhere,” he said. “The government is still unable of having a fair policy in treating the Muslim minority.“We have always affirmed that we reject violence with all its kinds,” said Assaad.“But as long as some are trying hard to marginalize the Muslim community and link it to ignorance, violence and backwardness, the cartoons crisis will remain an unfinished business for years to come.”

    “Det bosniske medlem af Integrationsrådet i Hjørring Kommune og stedfortræder i repræsentantskabet for Rådet for Etniske Minoriteter, Sacir Camo, der vil være Sappho’s læsere bekendt for sit harske udfald mod Trykkefrihedsselskabets formand Lars Hedegaard, bidrager med følgende kommentar til Ida Aukens statusopdatering:

    “Sådan går det, når dansk indelukkethed, hån, spåt og latterliggørelse af alt der er helligt for andre mennesker tager overhånd.””

    kilde: http://www.snaphanen.dk

  4. Spaceman Spiff skrev 4. januar, 2010 kl. 01:40

    Islamsk Råd Norge kommer nok med en alternativ variant…. Vi fordømmer vold på generelt grunnlag, men vi vil ikke snake om denne saken…

    Fordi…

    Det er 100% i tråd med islam å drepe kritikerne. Muhammed selv beordret en hel rekke poeter og andre drept for å være i veien for han. Alt poetene gjorde var å skrive mindre flatterende om han, så han sa like gjerne til sine medhjelpere: “Who will rid me of Marwan’s daughter?” Og dermed var det gjort… 5 barnsmor drept for å håne han verbalt. Hvorfor tror så mange at dette er noen villmenn som står bak? Det er helt åpenbart at disse tegningene var å håne profeten og dermed har Muhammed satt et forbilledlig eksempel når han drepte dem.

  5. [...] This post was mentioned on Twitter by Tidsskriftet Minerva, Nils August Andresen. Nils August Andresen said: Liker ikke å be norske muslimer ta avstand for hva en gæren somalier gjør, men gjør det likevel- http://is.gd/5KAPH. [...]

  6. A skrev 4. januar, 2010 kl. 14:03

    Her kommer det mer “fordømmelse”, MEN…

    http://klassekampen.no/artikler/kultur_medier/57000/article/item/null

    “Forferdet: Stortingets visepresident Akhtar Chaudhry (SV) reagerer med avsky på attentatforsøket mot karikaturtegneren Kurt Westergaard, men oppfordrer samtidig «alle fanatikere» til å besinne seg.”

  7. A skrev 4. januar, 2010 kl. 16:28

    Eller hva med denne?

    http://gulfnews.com/opinions/editorials/westergaard-is-best-forgotten-1.561259

    “There is no doubt that the cartoon was deeply offensive to all Muslims. For his work, Westergaard is regarded with the greatest possible contempt by all who believe in the true faith of Islam. Targeting him, however, is descending to the level of a contemptuous and despicable man.

    This revenge attack merely again serves to highlight the insult wrought by Danish newspapers, stoking the embers of insult with the oxygen of hatred”

  8. Sap skrev 4. januar, 2010 kl. 18:05

    Og så har vi Gulay Kocbay, tidligere styremedlem i “Muslimer i Dialog” (sic!), som skriver:

    “Bemærk venligst at denne sag er blevet pustet op som et “TERRORFORSØG” mod Kurt Westergaard… Alt i alt tyder sagen på, at det er en forkert tyv med forkert hudfarve, der udvalgte det forkerte hus på det forkerte tidspunkt, og dermed har jeg en lille fornemmelse af, at denne sag handler i bund og grund om indbrudstyveri!

    … Måske er han også bare et brik i spillet for PET, en stakkel som skal bruges i propaganda kampagnen..?

    … Dette minder mig lidt om, at ekstremisterne fra højrefløjen tørster efter en anledning til, at de kan have en lignende Krystalnat som fandt sted i 1938 i Nazi-Tyskland bare på dansk grund…

    ps: Det er vel stadig højsæson for indbrudstyve, men husk på I små tyveknægte derude, at jeres forkerte hudfarve og jeres indtrængen på det forkerte hus, kan brændemærke jer mere end blot at være indbrudstyv til, at I kan blive stemplet som “terrorister”…”

    Dét var fordømmelsen sin, det!
    http://gulaykocbay07.wordpress.com/2010/01/02/drabsforsøg-pa-kurt-w-med-økse-og-kniv/

  9. Sap skrev 4. januar, 2010 kl. 18:24

    Andresen etterlyser “At flere norske muslimer snakker om for eksempel dem som tegner karikaturer av Muhammed på en måte som viser forståelse for deres ståsted, og som gjør det umulig å se dem som en ultimat fiende.”

    Man kan jo forstå denne utopiske ønskedrømmen, men nå er det jo ikke all verdens mange å ta av da:

    “Mener du at det var galt å tegne og publisere karikaturtegninger av Profeten Muhammed?
    Nei: 7%

    Synes du at publisering av tegninger eller bilder som oppleves som krenkende bør straffes i større grad enn i dag?
    Ja: 42%”

    http://pub.tv2.no/multimedia/TV2/archive/00248/TNS_Gallup_-_muslim_248757a.pdf

  10. [...] Andresen, redaktør i Minerva og en fornuftig mann (som jeg likevel er veldig uenig med politisk;), oppfordrer muslimer i Norge til å ta tydelig avstand fra drapsforsøket på Westergaard (selv om han [...]

  11. Olav skrev 5. januar, 2010 kl. 10:53

    Har kommentert dette på bloggen min! http://bit.ly/5srBgr

  12. Christopher skrev 5. januar, 2010 kl. 14:41

    “Selv muslimer som protesterte mot publiseringen av Muhammed-karikaturene, har intet mer til felles med ham enn det Dagfinn Høybråten har med den amerikanske antiabortterroristen James Charles Kopp som drepte legen Barnett Slepian i 1998.”

    Så muslimer som demonstrere og skriker “drep dem” sammenlignes med Dagfinn Høybråtens eventuelle utsagn om abortleger?

    Nå har relativismen gått til hodet på deg, Andresen

  13. Nils August Andresen skrev 5. januar, 2010 kl. 15:02

    Jeg skrev vel ikke “muslimer som protesterte ved å demonstrere og skrike “drep dem”"? Det er vel rundt 100 000 muslimer i Norge. Mange av dem mislikte publiseringen. Få ropte “drep dem”. Nå har den generaliserende demoniseringen har gått til hodet på deg, Christopher.

  14. Christopher skrev 8. januar, 2010 kl. 10:05

    Du skriver ”Selv muslimer som protesterte mot publiseringen av Muhammed-karikaturene, har intet mer til felles med ham enn det Dagfinn Høybråten har med den amerikanske antiabortterroristen James Charles Kopp som drepte legen Barnett Slepian i 1998.

    Fakta: De 1500 muslimene som demonstrerte i Oslo krevde at de som publiserte tegningene skulle straffes.

    Dagfinn Høybråten har så vidt jeg har registrert (Men her vet du kanskje bedre?) aldri noen gang krevd at abortleger skulle straffes.

    Fakta: Den fremtredende muslimske talsmannen, mottaker av kongens fortjenestemedalje, Aslam Ashan, mente at Selbekk fikk som fortjent med dødstrusler etc. Dette sa han på Tv2. Minervas egen Snoen kommenterte dette som at Ashan viste seg som islamist, så du kan sikkert få det bekreftet fra ham

    Dagfinn Høybråten har så vidt jeg har registrert (Men her vet du kanskje bedre?) aldri noen gang ment at noen abortlege som har blitt drept eller truet på livet har fått som fortjent

    Fakta: – Palestinerens representant i Norge, Yasser Najjar utttalte: Dette er å be om den såkalte krig mellom sivilisasjoner, mellom islam og kristendom, mellom islam og jødedom.

    Dagfinn Høybråten har så vidt jeg har registrert ( Men her vet du kanskje bedre?) aldri karakterisert noen abortlegers virksomhet som fortjent krig

    Fakta: Islamsk Råd i Norge – muslimenes presumptivt øverste ledelse i Norge, tok ikke avstand fra volden og truslene mot Selbekk før han hadde bedt om unnskyldning

    Dagfinn Høybråten har så vidt jeg har registrert ( Men her vet du kanskje bedre?) aldri lat være å ta avstand fra vold mot noen abortleger

    Så det eneste demonsieringen som kan ha gått noen til hodet på noen er din demonisering av Dagfinn Høybråten – for det er det du driver med når du nevner ham i samme ordelag og asossierer ham på den måten du gjorde. Det er en relativisering av to standpunkter det ikke er grunnlag for. Jeg synes du skylder ham en unnskyldning, men det for du avgjøre selv.

Skriv en kommentar

Vi forventer en sivilisert debattform uten personangrep. Minerva forbeholder seg retten til å fjerne upassende kommentarer.

Minerva
Minerva
Akersgata 20
0158 Oslo
post@minerva.as
RSSHent siden på RSS