SPALTIST

At Jesus var et foster har også etiske implikasjoner

Som alle mennesker startet Jesus livet som et foster. Å ikke se dette som etisk relevant for vanskelige spørsmål rundt bioteknologi og abort er en teologisk feilslutning.

Publisert Sist oppdatert

Det vekket reaksjoner da informasjonsmagasinet til MF vitenskapelige høgskole (tidligere Det teologiske menighetsfakultetet) i siste nummer, med temaet «Etikk fra krybbe til grav», illustrerte hovedsaken med et helsides ultralydbilde der fosteret er utstyrt med en glorie. Symbolikken er ikke til å ta feil av, og overskriften understreket det samme: «Da Gud ble foster».

I innledningen til et intervju med Morten Magelssen, lege og professor II i bioetikk ved MF, slås det ganske enkelt fast; «I den kristne tradisjonen har abort alltid vært vurdert som galt. Fordi menneskelivet er hellig. Det er Guds.» Dette setter tonen for saken der Magelssen blant annet uttaler; «Gud ser veldig stort på det lille fosteret. Han ble jo selv til et foster. Inkarnasjonen får følger for mange bioetiske debatter.»

Fra et sekulært og liberalt ståsted er dette selvsagt å «banne i kirka», men slike formuleringerfalt også en gruppe nåværende og tidligere MF- studenter tungt for brystet. I et leserinnlegg i avisa Vårt Land reagerer de på det ensidige abortsynet som kommer til uttrykk, og sammenstillingen av fosteret med en glorie, adventstiden og Jesu fødsel. I tillegg etterspørres en synliggjøring av MFs kvinnelige ansatte, som kan sette saken i en bredere kontekst.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 699,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 89,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1050,-

Bestill her