Kulturjournalistikken har vært i krise lenge

Men det meste av kulturstoffet som har blitt kuttet, trenger vi ikke å savne.

Publisert   Sist oppdatert

Det er få som leser og vil kjøpe kulturjournalistikk på nett, viser en analyse fra mediekonsernet Amedia i helgen. Klassekampen melder at også Aftenposten og BT erfarer at kulturstoff genererer lite interesse hos lesere.

Når mediehusene har måttet slanke avisene på grunn av færre annonsepenger, har det naturlig nok gått hardest utover de redaksjonene som genererer minst penger, altså kultur:  Aftenposten har for eksempel kuttet seks journalister siden Sara Sørheim overtok som kulturredaktør for tre år siden.

Amedias undersøkelse bekrefter den gjengse oppfatningen om at kuttene har gjort kulturdekningen tynnere og dårligere.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her