Uber-analyse på tomgang

En marginal bedring for forbrukeren kan aldri måle seg med hvor ødeleggende Uber er for arbeideren.

Publisert   Sist oppdatert

De kontinuerlige forsøkene på å fremstille Uber som innovativt er den egentlige tomgangen i taxinæringen.

Jan Arild Snoen foretok nylig en relativt grundig gjennomgang av Ubers påvirkning på taxinæringen, men analysen blir dessverre for snever. Snoen utelater nemlig en hel rekke forskjellige tilleggsfakta som ikke bare nyanserer hans argumentasjon, men enkelte ganger slår bein under den.

Før jeg begynner, må jeg imidlertid få påpeke at det norske taxinæringen har et behov for endring. Det ideelle hadde vært om de rett og slett bare organiserte Ubers sjåfører sammen med seg selv, og utformet ordninger som ga et godt kompromiss for begge grupper.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her