Uber-analyse på tomgang

En marginal bedring for forbrukeren kan aldri måle seg med hvor ødeleggende Uber er for arbeideren.

Publisert Sist oppdatert

De kontinuerlige forsøkene på å fremstille Uber som innovativt er den egentlige tomgangen i taxinæringen.

Jan Arild Snoen foretok nylig en relativt grundig gjennomgang av Ubers påvirkning på taxinæringen, men analysen blir dessverre for snever. Snoen utelater nemlig en hel rekke forskjellige tilleggsfakta som ikke bare nyanserer hans argumentasjon, men enkelte ganger slår bein under den.

Før jeg begynner, må jeg imidlertid få påpeke at det norske taxinæringen har et behov for endring. Det ideelle hadde vært om de rett og slett bare organiserte Ubers sjåfører sammen med seg selv, og utformet ordninger som ga et godt kompromiss for begge grupper.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS