Ti strategiske lærdommer fra valgkampen

Politiske strateger har fremdeles mye å hente på å konsultere gammel visdom i valgkampens hete.

Publisert Sist oppdatert

1. Essensen av strategi er å velge hva man ikke skal gjøre. – Michael Porter

I den allerede pågående evalueringen av Arbeiderpartiets valgkamp er det mest gjennomgående ankepunktet at partiet ikke evnet å få tilstrekkelig oppmerksomhet om egne saker og løsninger. Det er et ankepunkt som ikke burde komme som en overraskelse. En av grunnene til det er at partiet aldri er tydelig på hva de ikke vil gjøre.

Når Arbeiderpartiet selger inn sin skepsis til kommunesammenslåinger og oljeboring med «vi er for kommunereform, men ikke denne kommunereformen», eller «vi er for oljeleting, men ikke denne oljeletingen», blir partiets politiske posisjon umulig for velgerne å forstå seg på.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her