Dresden Neumarkt

Hvordan redde arkitekturen?

Byutvikling er et samfunnsområde der verden er gått tilbake de siste 100 årene. Vi trenger en ny generasjon utbyggere med en annen innstilling til stedsutvikling.

Publisert Sist oppdatert

Det er i prinsippet positivt at politikere og utbyggere i Norge nå ønsker å gå fra etterkrigstidens bilbaserte, spredte bebyggelse til en tettere bystruktur. Det kan redusere transportbehovet og skape mer levende og inkluderende lokalsamfunn, med ulike tilbud innen gangavstand. Men det avgjørende er måten fortettingen skjer på. I dag ser vi overalt i landet at det planlegges kompakte drabantbyer og næringsparker, ikke sammensatte bydeler og tettsteder. Blokker og høyhus slik vi kjenner dem fra 60- og 70-tallets drabantbyer plasseres tettere enn i forstedene, men uten urbane kvaliteter og en estetikk som kan skape attraktive, levende nærmiljøer. 

Utbyggerne og arkitektene tar med seg inn i byen frittstående bygningstyper og modernistisk arkitektur som ble utviklet i forrige århundre, en epoke da Europas byer ble ansett som foreldede og bilismen satte premisser for byggevirksomheten. De tett plasserte blokkene skaper en knugende stedsopplevelse, og det blir ikke rom for en finmasket funksjonsblanding.

På 1800-tallet ble byer skapt for fotgjengere og hester, i dag skal nye bydeler primært betjene fotgjengere og syklister. Byform, skala og estetikk kan med fordel være omtrent den samme.

Fagfolk innen arkitektur og byplanlegging erkjenner nå at den utflytende, funksjonsdelte modernistiske byen var et alvorlig feilgrep. De godtar å vende tilbake til den tette byen. Men de aksepterer fortsatt ikke den klassiske kvartalsstrukturen med sammenhengende bebyggelse, og heller ikke den tradisjonsbaserte arkitekturen som gjør eldre bydeler over hele verden populære og velfungerende. Resultatet er nye tettsteder som konsekvent mangler stedskvalitetene som preger de bevarte sentrale bydelene. 

I stedet for å bygge kompakte drabantbyer og næringsparker bør vi ta inspirasjon fra de velfungerende og ekstremt populære eldre bydelene som ble skapt i århundrene før bilismens tid. De gir gode og velprøvde modeller for den nye bilfrie byen. På 1800-tallet ble byer skapt for fotgjengere og hester, i dag skal nye bydeler primært betjene fotgjengere og syklister. Byform, skala og estetikk kan med fordel være omtrent den samme.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS