Dan Ariely er psykologiprofessor og blant verdens mest berømte formidlere av atferdsøkonomisk forskning
Dan Ariely er psykologiprofessor og blant verdens mest berømte formidlere av atferdsøkonomisk forskning

Vi er late, irrasjonelle og enkle å manipulere

Derfor tar vi ofte dårlige økonomiske valg, forklarer ny bok.

Publisert

For ikke lenge siden måtte jeg innse at doen i leiligheten min ikke komme til å slutte å surkle av seg selv. Jeg googlet etter rørleggere og tok kontakt med den første og beste. Så rask burde jeg ikke ha vært. Firmaets utsendte tilbrakte to timer bøyd over klosettet, byttet ut noe av innmaten i cisternen, men måtte gi opp før han fikk slutt på surklingen.

Konklusjonen var at hele doen måtte byttes ut. Regningen kom på nesten 4000 kroner, en sum som vi dermed kan si forsvant ned i dass.

I neste omgang bestemte jeg meg for å gjennomføre en mikroøkonomisk feltstudie.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her