SPALTIST

«Høysangen», tresnitt av Julius Schnorr von Carolsfeld for Die Bibel in Bildern, 1860.
«Høysangen», tresnitt av Julius Schnorr von Carolsfeld for Die Bibel in Bildern, 1860.

Erotiske bibelvers og Aune Sands nedvurderende hyllest av kvinnen

Jone Salomonsen har utvilsomt rett i at Sand romantiserer kvinnen og setter henne på en pidestall. Problemet er at han bare videreformidler objektiviseringen av kvinnen som allerede finnes i bibelteksten.

Publisert

I skyggen av koronapandemien, utspilte det seg på Dagsnytt 18 den 29. april et underlig skue. I studio satt teologiprofessor Jone Salomonsen og kunstner Aune Sand for å diskutere sistnevntes opptreden i en video fra Bibelselskapet der Høysangen i Det gamle testamentet ble presentert. I en birolle deltok Bibelselskapets generalsekretær Paul Erik Wirgenes, for å forsvare at Sand i utgangspunktet ble hyret inn uten en kvinnelig motstemme i videoen.

Hvis målet var å få oppmerksomhet om bibelteksten, var det utvilsomt en genistrek å bruke Sand som tekstleser. Det skal vanskelig gjøres å finne en mer patosfylt formidler av høysangens erotiske hyllest til kvinnen enn Aune Sand.

Problemet er bare at han gjorde mer enn å lese bibelteksten. I en sømløs overgang kom han med sin egen hyllest til Kvinnen, i bestemt form entall, i tillegg til å lovprise kvinnene i sitt eget liv.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her