Mediekritikk

Avgiftstrette franskmenn

President Macrons økninger i drivstoffavgiftene, på topp av tidligere økninger og høye bensinpriser, har skapt opptøyer.

Bilde: Vicomte.56 CC BY-SA 4.0

Det var vanskelig å skjønne at franskmennene skulle gå amok over en økning av dieselavgiften på 32 øre. Men den har faktisk økt med åtte ganger så mye de siste fem årene.

Lørdag formiddag stusset jeg over et innslag på NRK Radio om demonstrasjonene mot økte bensin- og diesel-avgifter i Frankrike. Økningen ble oppgitt til 8 øre for bensin og 32 øre for diesel. Kunne såpass beskjedne økninger utløse slike reaksjoner – selv i et land der demonstrasjoner ofte tar litt av?

I Lørdagsrevyen samme kveld er opptøyene toppoppslaget, som varer i omkring 4 minutter. Her sies det ingenting om hvor stor økningen er, eller nivået på avgiftene. Det skal visstnok ha blitt opplyst 70 øre på Kveldsnytt lørdag, men dette innslaget er i skrivende stund ikke tilgjengelig på nett.

NTB er kilden

De 8/32 ørene stammer fra NTB:

«Regjeringen har foreslått å øke avgiftene på bensin og diesel med henholdsvis 1 eurocent (8 øre) og 4 eurocent (32 øre).»

Første NTB-melding med disse tallene later til å være fra 17. november, da de første opptøyene fant sted, her gjentatt i Aftenposten  25. november, og i mange senere varianter, senest i dagens Aftenposten. Mange aviser har også gjengitt disse tallene uten NTB som kilde, bl.a. Klassekampen (Yngvild Gotaas Torvik) 20. november.

I den første NTB-meldingen blir det tyske nyhetsbyrået DPA oppgitt som medforfatter. Men DPA skriver samme dag:

«Philippe has also ruled out any changes to government plans to raise fuel taxes by 4 euro cents per litre for petrol and 7 cents for diesel.»

To sett med tall

Hos NRKs nettsider 1. desember (Dag Bredvei) kan vi finne: «Demonstrantene, iført gule vester, protesterer mot regjeringens planlagte avgiftsøkning på bensin og diesel med henholdsvis 1 cent (8 øre) og 4 cent (32 øre).» Samme dag publiserer NRK en sak fra Phillip Lote, med en faktaboks som også følger med Bredveis sak: «Bevegelsen bunner i et vedtak i høst om å øke i dieselavgiften i Frankrike med 7 eurocent – vel 70 øre – per liter. Bensinavgiften går opp med 4 eurocent – vel 40 øre.»

I VGs papirutgave 2. desember (Oda Leraan Skjetne og Andrea Rognstrand) står det: «Bevegelsen bunner i et vedtak i høst om å øke i dieselavgiften i Frankrike med 7 eurocent – vel 70 øre – per liter. Bensinavgiften går opp med 4 eurocent – vel 40 øre.« Formuleringen er identisk med NRKs faktaboks fra dagen før.

Men i samme avis, under «VG svarer leserne»: «Fra og med 1. januar planlegger regjeringen i Frankrike å økte avgiftene på bensin og diesel med henholdsvis 1 cent (8 øre) og 4 cent (32 øre).»

Vi ser altså at det opereres med to forskjellige sett med økninger.[i]

Økning over lang tid

Vedtaket om å øke avgiftene på klimautslipp er Macron-regjeringens oppfølging av Holland-administrasjonens kurs. I inneværende år økte avgiften med 7,6 eurocents/liter på diesel og 3,9 cents på bensin. Det tilsvarer omtrent de 70 og 40 ørene nevnt ovenfor. Fra 1. januar kommer ytterligere 6,5 cents økning på diesel og 2,9 cents på bensin. (Jeg vet ikke hvor NTB har sine 1 og 4 cents fra).

I løpet av fem år har dieselavgiften altså økt med omkring 2,50 per liter.

Dersom man skal forstå demonstrasjonene, må disse to økningene ses i sammenheng, noe jeg har til gode å ha observert i norske medier. Til sammen øker dieselavgiften altså med 14,1 cents, eller omkring 135 øre i løpet av to år, mens bensinavgiften øker med 6,8 cents.

Legg til at avgiftene også har økt de tre foregående årene, og at de skal økes ytterligere fra 2020 til 2022, slik transportministeren har gjort klart. Samtidig har markedsprisen økt kraftig i det siste. Fra september i fjor til samme tidspunkt i år var prisøkningen uten avgifter 19 cents for literen for diesel, og 15 cents for bensin.

Her finner vi forklaringen på misnøyen: Dieselprisen har samlet økt med omkring 2,50 kroner literen fra i fjor, og så vil regjeringen trykke på med ytterligere avgiftsøkninger.

Dieselfavorisering skal bort

Av miljøgrunner har både Hollande- og Macron-regjeringene ønsket å ta vekk de avgiftsfordelene diesel hadde sammenlignet med bensin, og som gjør at den franske bilflåten er dominert av diesel – ca 69 prosent av privatbilene, aller høyest i EU.

I 2014 var avgiften på diesel 51 cents/liter. Neste år blir den 78 cents. I løpet av fem år har dieselavgiften altså økt med omkring 2,50 per liter. Da er motstanden litt lettere å forstå enn dersom økningen var 32 øre. Bensinavgiften har økt fra 73 til 85 cents i samme tidsrom.  (Prisen før avgifter har gått noe ned fra 2014 til i dag – bensinprisene svinger jo ganske kraftig i takt med oljemarkedet).

Bensinprisene i Frankrike ligger selv etter opptrappingen fra 2014 på et ganske vanlig europeisk nivå, mens dieselprisen nå er blant de høyeste.

[i] At NTB later til å tro at eurokursen er 8 kroner, og NRK/VG over 10 kroner, mens kursen i høst faktisk har ligget omkring 9,40-9,80, er en detalj i denne sammenhengen.

Mediekritikkspalten er støttet av Fritt Ord.

Bli abonnent

Da får du tilgang til alle artikler. Det tar under ett minutt.

Prøv i en måned for 1,-
Allerede abonnent? Logg inn

Fra forsiden