Identitetspolitikk som religion

Identitetspolitikken er vår tids studentopprør, og konsekvensene for samfunnet kan bli like store som etter 1968.

Publisert   Sist oppdatert

2018 var året identitetspolitikken for alvor meldte sin ankomst til Norge.

Identitetspolitikk er ikke lenger et rent amerikansk fenomen som man kan se på youtube – med studenter som saboterer forelesninger og hindrer meningsmotstandere i å uttrykke sine synspunkter. Debatten om avkolonisering av vitenskapen og «scene-nekt» er et sikkert tegn på at den er her, og den kommer ikke til å forlate oss med det første.

Noe av det mest interessante, men også mest skremmende med identitetspolitikken er at den har klare fellestrekk med religiøs vekkelse. I likhet med karismatiske vekkelser er den i hovedsak et importert fenomen fra USA. Men tungetalen, lovsangen og håndspåleggelsen er erstattet av aktivisme og protester ledet an av studenter som søker å få samfunnet til å vende om fra sosial- umoral.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her