KORTE NYHETER

Vil ha normkritikk av barnehagelek

En svensk forsker mener at førskolelærere skal bryte inn i barns lek og utøve kritikk av heteronormative strukturer.

Publisert

«Normkritikk er både etterspurt og satt spørsmålstegn ved i barnehagen og barnekulturen», sier Lena Sotevik i et intervju publisert på nettsidene til Göteborgs Universitet. Hun disputerer med avhandlingen «Barbiebröllop och homohundar».

Sotevik har gjort en etnografisk studie på en svensk barnehage og analysert flere policydokumenter utformet av barnehager. Hun mener at det er etterspørsel etter svenske førskoler som arbeider aktivt med normkritikk – for eksempel ved å utfordre den «heteroseksuelle normen» i barnas lek.

Hun mener imidlertid at barnehagene er preget av en reaktiv tilnærming til problemstillingen. «Barnehagene planla ikke aktiviteter for å bringe inn forskjellige familiekonstellasjoner i leken», sier Sotevik. I stedet ville førskolelærerne svare på barnas spørsmål etterhvert som disse oppstod spontant. Barna hadde da også kunnskap om andre familiekonstellasjoner enn mor-far-barn-konstellasjonen, kunne Sotevik fastslå.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 699,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 89,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1050,-

Bestill her