Kultur

Evangeliet som ikke fikk bli del av julen

Det at Barndomsevangeliet ble tilsidesatt, tyder på at kristentroens voktere skjønte at de ikke kunne ta helt av.

Det at Barndomsevangeliet ble tilsidesatt, tyder på at kristentroens voktere skjønte at de ikke kunne ta helt av.

Flere religioner har en tendens til å ta litt hardt i når de skal fortelle hvordan deres sentrale figurer kom til verden. Buddhismen forteller at den nyfødte Buddha gikk syv steg og erklærte at Jeg er best i verden! Den persiske profeten Zarathustra ble født etter at hans mor ble befruktet av en laserliknende stråle. Den kinesiske legenden Houji skal ha blitt unnfanget da hans mor tråkket i fotsporene til himmelguden Shangdi. Da Kim Jong-il ble født, viste det seg en stjerne over hans fødested, og tre uker senere snakket han flytende koreansk. En historie om en gud som ville bli menneske, har vi i fortellingen om den hinduistiske guden Vishnu som ønsket å tre ned til jorden og ta del i hverdagen til oss dødelige. Vishnu ble født som Devakis sønn Krishna. I hinduistiske templer og billedkunst er Krishna fremstilt med en spektakulær, blå hudfarge.

Juleevangeliet
Tradisjonen med å ha en gudstjeneste på julaften ble først innført i Norge på begynnelsen av 1900-tallet. Det begynte som en enkel gudstjeneste for barn. Kristne mener at teksten fra Lukas-evangeliet som blir lest i kirkene, kalt Juleevangeliet, er en spesielt inspirerende fortelling nettopp for barn. En gutt blir født inn i ytterst beskjedne kår, men han ender opp som en konge, selve menneskehetens frelser. På nettsiden til Den norske kirke, kaller en prest historien for det vakreste som er skrevet.

Det er en grei fortelling, men i den kristne tradisjonen finnes det en annen tekst som er enda mer storslått. Jeg tenker på evangeliet om Kristus barndom skrevet av den israelittiske filosofen Thomas. (Denne Thomas må ikke forveksles med den Thomas som ga navn til Thomasevangeliet).

Forskere antar at Barndomsevangeliet stammer fra det andre århundret etter Kristus. Teksten finnes i mange varianter, på gresk, gammelsyrisk og latin. Episoder fra evangeliet ble også medtatt i Koranen (5:110). Den norske bibelforskeren Reidar Aasgaard har skrevet en bok om Barndomsevangeliet, The Childhood of Jesus: Decoding the Apocryphal Gospel of Thomas (2009). Evangeliet må plasseres i en muntlig fortellertradisjon myntet på barn i de første kristne samfunn, i følge Aasgaard.

Barndomsevangeliet
La meg med egne ord forsøke å gjengi handlingen:

Det skjedde i de dager da Jesus lekte ved en bekk sammen med andre barn. Han var fem år. Jesus lagde demninger. Fra leiren i vannkanten modellerte han tolv spurver. Da han klappet i hendene, ble leirspurvene vekket til live og fløy sin vei. En gutt ble misunnelig på mirakelet og herpet demningene til Jesus. Da Jesus så dette, ble han hevngjerrig og kastet en forbannelse over den skyldige. Gutten gikk i oppløsning og døde.

Senere samme dag, da Jesus slentret hjem, var det en annen gutt som skumpet borti ham. Jesus kastet en forbannelse over ham. Gutten falt over ende, stokk død. Maria og Josef ble oppsøkt av foreldrene til de døde guttene. Dette bøllefrøet kan ikke bo her i landsbyen, sa de. Han tar jo livet av barna våre. Jesusbarnet brøt inn og sa: Disse ordene dere sier er ikke deres, dere vet ikke hva dere gjør. Likevel, dere skal få deres straff. Med ett ble foreldrene slått blinde. Josef vred om øret på sin sønn. Folk i landsbyen skjønte at det var best å holde seg på godfot med gutten.

Innslag av barmhjertighet
En lærer ved navn Zacchaeus tilbød seg å lære barnet det greske alfabetet. Jesus var lite imponert over denne læreren. Han hånet nivået på undervisningen. Zacchaeus var ikke annet enn en hykler, mente Jesus. Zacchaeus følte seg krenket og fikk et psykisk sammenbrudd. Skjelvende måtte han medgi at Jesus var eksepsjonelt smart, til bare fem år å være. Hans eget intellekt var underlegent, sukket han: Jeg kaster skam over meg selv, ved å forsøke å undervise denne begavede gutten. 

Denne lovprisingen mildnet humøret til Jesus. I et innfall av barmhjertighet (som ble mer fremtredende i eldre år) erklærte han alle sine fortryllinger opphevet. De som hadde blitt slått blinde, fikk umiddelbart synet tilbake. De døde barna ble vekket til live. Dagene gikk. Jesus fortsatte med å utføre små mirakler, for det meste innen førstehjelp. Han gjenopplivet en gutt og helbredet foten til en tømrer. Han sådde ett korn hvete, og høstet nok korn til å fø alle de vanskeligstilte i landsbyen.

Drepte læreren
Men da Jesus var åtte år gjenopptok han skolegangen. Hans nye lærer var entusiastisk med tanke på å lære gutten gresk og hebraisk. Men Jesus begynte raskt å stille fjåkjeftede spørsmål. Læreren klasket til hodet til Jesus med flat hånd. Dette kravet om disiplin i klasserommet falt ikke i smak. Jesus forbannet han. Læreren falt død om.

Jesus trengte en ny lærer. Med sin tredje lærer hadde han større hell. De kom godt overens. En dag overøste læreren Jesus med smiger. Gutten ble varm om hjerteroten. Preget av godt lynne reverserte Jesus forbannelsen han hadde kastet over sin tidligere lærer.

De neste årene reddet Jesus sin bror da han ble bitt av en slange, samt gjenopplivet en håndverker som døde på en byggeplass. Under et besøk i Jerusalem da Jesus var tolv år, stakk han av fra sine foreldre. Han ble funnet tre dager senere, sittende i tempelet i dyp samtale med de lærde. Gutten omtalte tempelet som sin fars hus.

Slik avsluttes Barndomsevangeliet.

Tilsidesatt, med god grunn
Fortellingen er i sannhet noe uvanlig. La oss oppsummere: I fortellingen får Jesus leketøy til bli levende. I tillegg fikk Guds sønn folk til å gå i oppløsning. Jesus vekker seks personer tilbake til live. Det skal sies at han på forhånd hadde drept tre av de, derav to barn. I tillegg helbreder han seks personer. Medtatt i blant de han helbreder er de fire foreldrene som Jesus gjorde blinde. Evangeliet legger vekt på at Jesus var usedvanlig smart og teologisk begavet, i svært ung alder.

Enkelte har stilt spørsmål om denne fortellingen egentlig ble skrevet av kristne. James A. Waddell mener at hele teksten kan ha vært skrevet som satire, skrevet av noen som ville gjøre narr av den nye religionen.

Uansett, dagens barn kjenner igjen elementene fra Barndomsevangeliet i moderne fortellinger, slik som filmene Nøtteknekkeren og Toy Story, eller bøker som Roald Dahls Heksene og Harry Potter. Det er grunn til å anta at dagens barn hadde funnet evangeliet til israelitten Thomas trollbindende.

Barndomsevangeliet har blitt skjøvet ut av den kristne tradisjonen, antakelig fordi historien var litt for fantastisk. Evangeliets tilsidesetting vitner om en viss nøkternhet blant kristentroens voktere.

Religionene operer i en nisje mellom en forutsigbar, verdslig hverdag og en fantasiverden som de fleste skjønner må være diktet opp. De av oss som har kirkebesøk på julaften som en del av vår tradisjon, kan reflektere over hvordan Juleevangeliet hentet fra Lukas passer godt inn i denne nisjen.

For øvrig gjenstår det bare å ønske dere alle sammen en riktig god jul!

Bli abonnent

Da får du tilgang til alle artikler. Det tar under ett minutt.

Prøv i en måned for 1,-
Allerede abonnent? Logg inn

Fra forsiden