Ny bok om samfunnets tapere gir meg ikke troen på at det vil bli færre av dem i fremtiden

Tankesmieleder Filip Rygg har skrevet bok om fremtidenes tapere.

Selv om det finnes noen unntak, er Norge et land med få sosiale problemer. Vi er midt på treet når det gjelder selvmord og har mange overdosedødsfall. Men på de fleste andre punkter er det få land der livet er markant bedre enn i Norge. Vi er blant verdens rikeste, verdens minst ensomme og verdens lykkeligste.

Likevel finnes det et betydelig antall sosiale tapere her i landet. Folk som har det fælt og ikke klarer å stable normale liv på beina. Filip Rygg er leder av tankesmien Skaperkraft og har tidligere vært skolebyråd i Bergen for Krf. Han har nylig gitt ut en bok om disse taperne, eller rettere sagt om Fremtidens tapere, som er tittelen på boken. Den handler om de som kommer til å slite i morgendagens samfunn, hvis ikke staten trår til med ytterligere forebyggingsarbeid.

Hvem er så disse taperne? Rygg fokuserer i boken blant annet på barnevernsbarn, ofre for vold og omsorgssvikt, enslige mindreårige asylsøkere, mobbeofre og gutter uten utdanning. Han kan fortelle om flere personlige møter med ofre for brutale livsomstendigheter. Felles for de som det virkelig er synd på i det norske samfunnet, er gjerne at de har blitt utsatt for overgrep, omsorgssvikt og annen kriminalitet tidlig i livet. Rygg spekulerer i begynnelsen av boken på hvorvidt han selv kunne ha endt opp som en taper i samfunnet. Konklusjonen er at det ikke er sannsynlig. Og siden Rygg tilhører den mest resurssterke typen mennesker her i samfunnet, tror jeg vi trygt kan fastslå at han i så fall bare ville hatt seg selv å takke.

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Minervas digitale månedsabonnement,