Kan vi elske big business?

Storselskapene driver frem innovasjon og økonomisk vekst, og er langt fra fienden, skriver Tyler Cowen i sitt kjærlighetsbrev til en ofte kritisert gruppe.

Publisert   Sist oppdatert

Big business har, i motsetning til småbedriftene, aldri vært kapitalismens mest populære ansikt, verken i USA eller i Norge. Den ene demokratiske presidentkandidaten etter den andre raser mot ulike deler av big business, enten det er bankene og teknologiselskapene, fossil energi eller helse.

Også mange Trump-supportere er uvanlig skeptiske til republikanere å være, selv om de har stemt på en uvanlig rik mann som president, en mann som har bygd seg en formue i en bransje som er særlig preget av samrøre mellom stat og kapital.

Like fullt er det først og fremst de store selskapene som står for innovasjon og produktivitetsforbedringer. Den profilerte amerikanske økonomen Tyler Cowen, blant annet kjent fra sin blogg marginalrevolution.com, har derfor satt seg fore å bøte på dette misforholdet, gjennom boken Big Business: A Love Letter to an American Anti-Hero (St. Martin’s Press, 2019).

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her