Ryktet om ekspertenes død er overdrevet

Den amerikanske statsviteren Tom Nichols har truffet en nerve i sin kamp mot kunnskapsforakt og fordumming. Men boken hans gir ingen originale analyser eller løsningsforslag.

Mange kjenner på gikta at respekten for kunnskap er på full retrett i vestlige samfunn, kanskje mest i USA. «Ekspert» er blitt et skjellsord. Forakten for fakta og vitenskapelighet blir fremsatt med stadig mer aggresjon. Folk er stolte av ikke å vite noe.

Den amerikanske statsviteren Tom Nichols har blitt en viktig talsmann for dem som opplever dette. Han fanget første gang opp stemningsbølgen i en bloggpost i 2013. Den ble plukket opp av nettmagasinet The Federalist og gjort til en artikkel der i 2014. Artikkelen genererte raskt over en million klikk. Temaet har selvsagt ikke blitt mindre aktuelt siden den gang, og tre år senere har Nichols utvidet det hele til boken The Death of Expertise.

Nichols' bok er et forsvar for etablert kunnskap og angrep på en misforstått oppfatning av demokratiet der alle har samme rett til å mene noe om ethvert tema. Samtidig som han dermed gjør seg populær blant liberale og venstrevridde akademikere, rører han i noe som egentlig er en smule politisk ukorrekt: Det er forskjell på folk. Alles mening er ikke like mye verdt. Jeg synes også det er litt paradoksalt at boken selv ikke er noe forskningsarbeid, men full av synsing og anekdoter. Det er ingen statistikk eller grafer i den. Og allerede tittelen er bare en sannhetslignende hyperbol i Donald Trump-aktig stil. Ekspertisen er selvsagt ikke død, men lever stort sett i beste velgående.

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Minervas digitale månedsabonnement,