FRA PAPIRUTGAVEN

Om kunsten å se på kunst

María Gainzas skarpe blikk lærer oss å endre spørsmål i møte med kunst fra «hva er det som skjer», til «hva er det som skjer med meg» i møtet med dette kunstverket.

Publisert

Å se verden slik den er

Hvorfor ser vi på kunst? Hovedpersonen i Synsnerven er en kvinne uten navn, men hun bærer med seg et nysgjerrig blikk og et liv fullt av historier. Arbeidet hennes som kunstomviser – på besøk i private hjem, på museer og i gallerier – er utgangspunktet for historiene hun deler med leseren.

Bokens «kongstanke» oppsummeres allerede på de første sidene: Stående foran et maleri av den franske maleren Alfred de Dreux gjør hovedpersonen seg denne tanken: «Det fikk meg til å huske at i kunsten settes alt på spill i løpet av den avstanden som strekker seg fra noe du synes er fint, til noe du virkelig blir fengslet av.» Det er en aktiv handling å se på kunst, og det er denne prosessen vi blir tatt med på. Til hvert kunstverk hovedpersonen velger å reflektere over, knytter det seg en refleksjon, en digresjon. Så hva lærer vi om henne og kunstens betydning?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 699,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 89,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1050,-

Bestill her