SPALTIST

James Otteson lener seg på moraltenkning fra 1700-tallet, og særlig fra Adam Smith, i sin bok «Honorable Business», skriver Mathilde Fasting.

Et forsvar for marked og moral

Boken Honorable Business forklarer hvordan en god markedsøkonomi hviler på et moralsk grunnlag drevet av gjensidig respekt fremfor grådighet og korrupsjon.

Publisert Sist oppdatert

Jeg skal i disse dager kurse studentene ved Civita-akademiet og snakke om marked og moral, og jeg kommer til å anbefale dem boken til James Otteson, Honorable Business.

Det er interessant å diskutere marked og moral med studentene, og hele hensikten er nettopp å bidra til refleksjon, en større forståelse for at markedet er oss selv, og dermed er markedet også et resultat av de moralske vurderingene vi til enhver til gjør, både som arbeidstakere, kunder, investorer og eiere. Det samme gjelder de lovene og reglene vi har for å bidra til at markedet fungerer best mulig. De er også laget av oss og besluttet av oss gjennom demokratiske prosesser.

Det jeg har skrevet nå, kan virke som selvfølgeligheter og enkle utsagn. Det er også faren ved å skrive en bok som Honorable Business. Likevel har boken mye å by på, og den er ikke så selvsagt og moraliserende som fryktet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS