Religion er en vare på linje med hårklipp og øl

Kan religion sees på som en vare som tilbys i et marked og analyseres ved hjelp av økonomisk teori? Ja, mener professor i religionshistorie Torkel Brekke i sin nye bok Faithonomics.

Publisert Sist oppdatert

[fact_box fact_box_id="99191"]

I Faithonomics – Religion and the free market bruker Brekke økonomisk teori for å analysere religiøse samfunn verden rundt, med et særlig blikk på hvordan statens inngripen i det religiøse livet kan ha utilsiktede konsekvenser. Det kan høres tørt ut, men det fungerer godt og er til tider riktig så underholdende. Boken favner vidt og Brekke analyserer religiøse markeder i islam, hinduismen, buddhismen og middelalderens katolisisme.

Fransiskanermunkene og McDonalds

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her