Markedstilpasningens nederlag

Hallvard Notakers bok om amerikansk valgkamp viser at uten en karismatisk kandidat vil de fleste teknologiske nyvinninger og Big Data være forgjeves. I år ble de knust av en mann uten impulskontroll.

Publisert

Hallvard Notaker har skrevet en meget god bok. Han trekker de lange linjene samtidig som han detaljert går inn i historiske vendepunkter, den teknologiske utviklingen, og nyanserer sentrale standardhistorier. Drøftelsen av metodeutfordringen rundt kåringen av Nixon som vinner av 1960-debatten mot Kennedy blant dem som hørte debatten på radio er verdt boken alene.

Notaker har også en nøktern fremstilling av hvordan utenforstående guruer bidro i ulike kampanjer. En edruelig gjennomgang er det vi trenger for å stålsette oss i møte med omreisende påståtte insidere og ansvarlige.

På tross av den akademiske stilen som går bak overdrivelsene, er etterlatt inntrykk at valgstrategene i USA nå har tilgang til data om forbruker- og menneskeadferd som er uten sidestykke i historien. Før man går inn i en orwelliansk resignasjon over manipuleringsmulighetene ved dette, kan man først spørre seg hvordan superstrategene bak Bush, Rubio, Cruz og kanskje Clinton har møtt sitt Waterloo i slagene mot den strategisk svake kandidaten Donald Trump? Hvordan kunne guttene med algoritmene, de store datamengdene og fokusgruppene bli utmanøvrert så lett?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her