Nyhet

Bompengemotstanderne

Bilde: Lars Akerhaug

JAKTEN PÅ HØYREPOPULISMEN: – Folk vil helst bare komme seg på jobb, de vil komme seg dit så fort som mulig og hjem igjen så fort som mulig.

Han har alltid jobbet i transporten. 31 år som yrkessjåfør. Varebil, lastebil og nå turbuss.

– Jeg har kjørt 2,5 millioner mil, sier Johan Morten Nome.

Bompenger er noe som engasjerer mange. Nome er nok likevel blant de relativt få som har dedikert seg fullt og helt til saken.

– Jeg så hvor urettferdig transportpolitikken er bygget opp. Det er urettferdig at det mest hensiktsmessige transportmidlet, bilen, skal beskattes ekstra.

Johan Morten Nome fra Tønsberg aksjonerer mot bompenger.

Lars Akerhaug

Surfet på nettet

Karrieren på hjul gikk ikke bare på skinner. Johan Morten Nome ble slått personlig konkurs.

–  I 2010 bestemte jeg meg for at jeg ikke skulle betale bompenger lenger. Jeg har vært utallige ganger i forliksrådet. På grunn av min overbevisning vil jeg ikke betale bompenger. Siden jeg ikke eier noe og er konkurs, kan de ikke gjøre noe. Bilen min får de ikke tatt fra meg.

Personlige problemer hindret ikke et politisk engasjement, som for alvor skjøt fart i 2012.

– Jeg satt og surfet på nettet. Så fant jeg en Facebook-gruppe som het Bilistenes aksjonsgruppe.

Det vekket interessen. Han ble medlem. Skrev hva han mente.

I løpet av en måned hadde han blitt administrator. Engasjementet, antall innlegg, likes og medlemmer økte.

I dag har aksjonsgruppen litt over 9000 som følger med på Facebook. Antallet medlemmer er 13000. Samtidig har Folkeaksjonen «Nei til mer bompenger» etablert seg i Stavanger, Sola, Sandnes, Tønsberg og Grenland. De satser på å stille lister til kommunevalget og Nome regner med å bli førstekandidat på hjemstedet. Tidligere har han engasjert seg i Høyre, men gav opp da han ikke opplevde å få noe gjennomslag.

Video fra pågripelsen av Johan Morten Nome. Artikkelen fortsetter under videoen.

Gode sjanser

Johan Morten Nome tror sjansene til å bli valgt inn i bystyret i Tønsberg er gode.

– Folk vil helst bare komme seg på jobb, de vil komme seg dit så fort som mulig og hjem igjen så fort som mulig. Med politikken som føres nå vil folk bruke mye mer penger og tid på å komme seg på arbeid. I vår topografi er bilen kanskje den viktigste delen av samferdselspolitikken.

De fleste som engasjerer seg, er vanlige arbeidsfolk, mener han.

– De reagerer på at de må betale en stadig økende del av lønna si bare for å komme seg på jobb.

– Folk sitter jo ikke i bilene sine fordi de elsker å kjøre, legger han til.

– Er det ikke noen av dem som engasjerer seg, som er litt over gjennomsnittet opptatt av bil?

– Det er noen av dem, men det er flest vanlige folk som vet at de er avhengige av bil. For meg har bil aldri vært en hobby eller statussymbol.

Fått med flere

Han opplevde lenge å stå relativt alene. Når de arrangerte demonstrasjoner i Tønsberg, kom bare en håndfull. En aksjon der Nome deltok i å blokkere en bomstasjon på en sidevei til E18 i Sande, gav medieoppmerksomhet etter at han ble kastet på glattcelle. Men det er først de siste årene han virkelig har opplevd medvind.

–  Jeg tror det har mye å gjøre med at vi er en håndfull med virkelig engasjerte og har stått på i årevis for å få frem de negative siden ved bompenger. Jeg velger å ta det som en seier.

Han mener dagens diskusjon om bompenger går på gale premisser.

– Hovedstrømsmediene vil jo gjerne fremheve bompenger som noe positivt. Men pengene går jo ikke til veier, mesteparten brukes på sykkel og kollektivtransport  

Sterkt engasjement

KONTROVERSIELL: Jarle Aabø redigerer den tidvis kontroversielle Facebook-gruppen og nettavisen «Ja til bilen i Oslo».

Henry Hui / Wikicommons

Jarle Aabø modererer den populære og i manges øyne kontroversielle Facebook-gruppen «Ja til bilen i Oslo». Her er det over 23 000 medlemmer og høyt engasjement. Aaabø sier dette om hva som skaper det sterke engasjementet.

– Biler, tog og rød asfalt fenger, fordi det berører alle og alle har rett til å mene noe om det, noe som i utgangspunktet er helt ufarlig. Når det så høsten 2015 lander et byråd på Rådhusplassen som raskt viser seg å bestå av Norges-historiens mest radikale samferdselspolitikere, synliggjøres selvfølgelig velgernes meninger og holdninger til hvordan 70 milliarder skattekroner brukes og hvordan byen utvikles. Høsten 2015 satte Raymond Johansen og hans byråd i gang samferdsels-debatten i Oslo, og den kommer bare til å stige mot nye høyder frem mot valget neste høst.

Han tror man vil få «amerikanske tilstander» i Oslo.valgkampen, og at diskusjonen fort kan bli oppfattet som «grisete».

– Ap-byrådets samferdselspolitikk gir to umiddelbare konsekvenser – og det på en gang. Den angriper folks lommebøker og den angriper folks frihet. Alt med bil blir så dyrt at alle merker konsekvensene for egen privatøkonomi, samtidig som vi tvinges til dobbelt så lang reisetid med buss på grunn av byrådets krig mot bilen. Engasjementet som da oppstår, inkluderer både «fattig og rik». Forenklet, den fattige blir rasende på grunn av stadig tynnere lommebok, og den rike banner fordi han mistet muligheten til å parkere bilen.

Han mener hans egen Facebook-gruppe er et godt eksempel på at samferdselspolitikken vekker svært sterke følelser. Ofte er det «bare» fire parkeringsplasser eller en økning på billettprisen på t-banen med én krone.

Likevel blir det ofte opphetede debatter.

–      Vi er 15 som modererer debattene og i snitt kommenteres og likes det i FB-forumet 150 000 ganger siste 28 dager og medlemstallet har nå lagt seg på drøye 23.000.

– Tenker du at bilengasjementet kan gli over i en form for populisme? Er det i så fall negativt?

– Bilpopulisme tror jeg neppe tilhører de store samfunnsproblemene.

 


Les også de øvrige artiklene i denne reportasjeserien:

Jeg – en høyrepopulist?

 

Sinnet i ulveland

 

En anti-feministisk kristen-opprører

Veldig spesielle eller veldig vanlige mennesker

* Artikkelforfatter Lars Akerhaug  bidro til boken »Der andre tier“» av Sylvi Listhaug, utigtt på Kagge forlag i oktober 2018.

Bli abonnent

Da får du tilgang til alle artikler. Det tar under ett minutt.

Prøv i en måned for 1,-
Allerede abonnent? Logg inn

Fra forsiden