OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bompenger, den rimelige skatten

Så fremt politikerne ikke gjennomfører tøffe budsjettprioriteringer, forblir bompenger den beste metoden for samferdselsfinansiering.

Publisert Sist oppdatert

Bilistenes interesseorganisering mot bompenger er en utypisk protestbevegelse i det konforme norske sosialdemokratiet. Irritasjonen over økninger i bomringer har manifestert seg som et politisk jordskjelv, ledet an av Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB). 

I et land der politikerne er ansvarlige for å ta store beslutninger på vegne av befolkningens livsorganisering og lommebok, er bompengeprotesten et vaskekte grasrotopprør mot en avgiftskåt politisk elite. Signaturen «nok er nok» markerer en opplevd smertegrense. Det forteller også noe om innstillingen til bompengeaktivistene: de betaler allerede mer enn nok i skatter og avgifter, og bør ikke pålegges stadig økende ekstrautgifter for nødvendig ferdsel. 

Misnøyen er forståelig. En lønnsmottaker med gjennomsnittlig inntekt og forbruk betaler omtrent halvparten av inntekten sin til statskassen i totale skatter og avgifter (medregnet arbeidsgiveravgift).

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS