Pengene rår

Det er et velkjent fenomen for politikere i et rikt land at evnen til å prioritere og sette tæring etter næring ikke alltid er like god.

Publisert   Sist oppdatert

Det er på denne måten vi ett år kan oppleve politikere holde festtaler over tidenes samferdselssatsing i verdens dyreste nasjonale transportplan, mens vi to år senere kan se de samme politikerne true med regjeringskrise dersom ikke finansieringen de selv fikk vedtatt, blir endret. Dette er den underlige situasjonen verdens rikeste land befinner seg i ved inngangen til sommerferien og den kommende valgkampen: Fremskrittspartiet har som alle andre regjeringspartier måttet prioritere hva de vil ha gjennom: Historiens største samferdselssatsing eller kutt i bompenger. De valgte mer vei fremfor mindre bompenger. Men nå skal de vurdere å gå ut av regjering på grunn av at bompengene har økt akkurat som forutsatt, og som de selv var med på å vedta for to år siden.

Hur hamnat vi här?

- Bedre infrastruktur skal gi hele landet enklere og tryggere reisehverdager, kortere reisetider, økt mobilitet og dermed økt konkurransekraft. Ingen av oss kjenner fremtiden, men vi skal sørge for at vi er klar for den. Derfor foreslår vi å bruke 1 064 milliarder kroner de neste 12 årene på modernisering av infrastrukturen og på utvikling av sikrere, mer effektive og grønnere transportløsninger.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her