NYHET

Koronakrisen skaper kronekrise i kollektivtrafikken

Stort fall i bompengeinntekter i de store byene gjør at det kan spøke for utbygging av planlagte samferdselsprosjekter.

Publisert

I kjølvannet av myndighetenes koronatiltak har bompengeinntektene falt dramatisk i landets største byer. Til Minerva oppgir Fjellinjen AS et fall i trafikken på rundt 30 prosent, mens bomselskapet i Trondheim, Vegamot AS, anslår trafikknedgangen til å være på 40-50 prosent, sammenlignet med samme uke foregående år.

Samtlige byer har inngått bymiljø- eller byvekstavtaler med staten og fylkeskommuner, med et overordnet mål om at byvekst skal skje uten at personbilbruken øker – og for slik å oppfylle det såkalte nullvekstmålet.

I alle avtaler står bompengeinnkrevning sentralt, både som et virkemiddel for å redusere bilbruk, men også som en viktig inntektskilde i finansieringen av bygging av mer klima- og arealvennlig infrastruktur, som kollektivtransport og sykkelveier.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her