Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) har etter nye forhandlinger gått inn for bygging av T-bane til Fornebu og økte bompenger.
Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) har etter nye forhandlinger gått inn for bygging av T-bane til Fornebu og økte bompenger.

Oslo kommune har forhandlet vekk milliarder av kroner i bompengebetaling fra egne innbyggere

Hverken byrådsleder Raymond Johansen (Ap) eller samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) svarer på hvorfor dette er rimelig.

Publisert

Etter flere runder med ekstraordinære forhandlinger vedtok Oslo bystyre i går utbygging av T-bane til Fornebu. Det ble samtidig besluttet å øke bompengesatsene med 40 prosent for å finansiere den stadig dyrere baneløsningen som nå forventes å koste omtrent 30 milliarder kroner.

Dermed godkjenner bystyret en reforhandlet tilleggsavtale til Oslopakke 3, som er en overenskomst mellom Oslo og Viken for innkreving av bompenger og prioritering av samferdselsprosjekter i regionen. Det er en anledning til å se på hva slags dyr – og hvor dyr – denne avtalen egentlig er.

Den nåværende løsningen for bompengeinnkreving består av 83 bompengestasjoner. 60 av disse er plassert inne i Oslo og de gjenværende 23 på fylkesgrensen mellom Oslo og Akershus. Men til tross for at befolkningen i Oslo betaler klart mest i bompenger, er prosjektene pengene finansierer, i hovedsak i Bærum kommunes interesse.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 749,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1199,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS