SPALTIST

Brexit illustrerer norske mediers fordommer

Det var dyster stemning i norsk presse da Storbritannia trådte ut av EU 31. januar, men dekningen speilet ikke akkurat stemningen i det britiske folk.

Publisert

Så var brexit et faktum. 31. januar gikk Storbritannia formelt ut av Den europeiske union, og den demokratiske viljen ble endelig oppfylt, etter trenering og sabotasje fra den etter hvert mer og mer innbitte remainer-siden.

Liberaldemokratene gikk i desember til valg på å stoppe brexit uten videre konsultasjon med folket, og led et dundrende nederlag. Millionæren Gina Miller tok regjeringen til høyesterett for å blokkere brexit, og tapte. Parlamentet gjorde sitt ytterste for å stoppe britenes utgang av unionen gang på gang. Under parolen «Get Brexit Done» endte Boris Johnson opp med den største majoriteten de konservative har hatt siden 1987. Et tydeligere signal om at britene vil ut av EU, og at slett ikke alle sørger over folkeavstemningsresultatet som ga «Leave» et knapt flertall, kan man knapt finne.

Beklagelig?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 699,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 89,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1050,-

Bestill her