SPALTIST

Brexit illustrerer norske mediers fordommer

Det var dyster stemning i norsk presse da Storbritannia trådte ut av EU 31. januar, men dekningen speilet ikke akkurat stemningen i det britiske folk.

Publisert

Så var brexit et faktum. 31. januar gikk Storbritannia formelt ut av Den europeiske union, og den demokratiske viljen ble endelig oppfylt, etter trenering og sabotasje fra den etter hvert mer og mer innbitte remainer-siden.

Liberaldemokratene gikk i desember til valg på å stoppe brexit uten videre konsultasjon med folket, og led et dundrende nederlag. Millionæren Gina Miller tok regjeringen til høyesterett for å blokkere brexit, og tapte. Parlamentet gjorde sitt ytterste for å stoppe britenes utgang av unionen gang på gang. Under parolen «Get Brexit Done» endte Boris Johnson opp med den største majoriteten de konservative har hatt siden 1987. Et tydeligere signal om at britene vil ut av EU, og at slett ikke alle sørger over folkeavstemningsresultatet som ga «Leave» et knapt flertall, kan man knapt finne.

Beklagelig?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her