KULTUR

Den aldrende mannen – like før sinnet bryter ut.

Den sinte, voldelige mannen

Spillefilmen HAN skal tegne et samfunnsportrett av mannen – men det blir i overkant stereotypisk.

Publisert

Guro Bruusgaards spillefilmdebut, HAN, er et samfunnsportrett av mannen. Hva er mannens egne forventinger til det å være mann – og hvordan greier han å være en slik mann i det moderne Norge?

I filmen følger vi tre skikkelser – en gutt, en ung mann og en aldrende mann – som på ulike måter baler med kriser forbundet med sitt kjønn. Gutten er et stereotypisk «problembarn», som forsøker å finne sin plass i skolen og i hjemmet, men uten nevneverdig hell. Grunnene til det er sammensatte. Men måten gutten reagerer på er ikke videre sammensatt: Det er sinne, voldelighet og flukt.

Dette er et reaksjonsmønster som går igjen i de to andre skikkelsene også. Den unge mannen er utenfor arbeidslivet og legger skylden på systemet, altså det politiske og økonomiske systemet. I sin forakt for dette systemet, som hovedsakelig bunner i en forakt for seg selv, flakker den unge mannen rundt – og begynner å leke med den voldelige ondskapen som forakten lokker frem.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS