For mye utdanning

Mesteparten av den verdien arbeidsgiverne tillegger høyere utdanning skyldes ikke kunnskapen du har skaffet deg, men at papirene derfra signaliserer intelligens, arbeidsomhet og konformitet, skriver Bryan Caplan.

Publisert   Sist oppdatert

Omkring fire femdeler av den privatøkonomiske gevinsten av utdanning skyldes signaliseringen, skriver økonomiprofessor ved George Mason University, Bryan Caplan i The Case Against Education. Why the Education System Is a Waste of Time and Money. Utdanningens hovedfunksjon er sortering, ikke kunnskap.

Bokens hovedfokus er høyere utdanning, men kritikken rammer også til en viss grad videregående skole (high school). Caplan skriver hovedsakelig om amerikanske forhold, men trekker også på internasjonale data og forskning.

Nyttig og unyttig

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her