I Oslobyrådets handlingsplan for å gjøre Oslo til en nullutslippshavn anslås investeringen som rederiene må gjøre for kunne bruke Oslo Havns planlagte landstrømanlegg til om lag 6 millioner per cruisebåt.
I Oslobyrådets handlingsplan for å gjøre Oslo til en nullutslippshavn anslås investeringen som rederiene må gjøre for kunne bruke Oslo Havns planlagte landstrømanlegg til om lag 6 millioner per cruisebåt.

Et kostbart og omdiskutert miljøtiltak

Samtidig som at byrådet planlegger å bruke 95,6 millioner kroner på landstrøm for cruise, viser en oversikt fra Oslo Havn at overskuddet fra cruisetrafikken var på knappe 3,4 millioner i 2017.

Publisert Sist oppdatert

Minerva har tidligere skrevet om oslobyrådets satsning på å få flere cruisebåter til Oslo og hvordan landstrøm, som av byrådsavdeling for næring og eierskap anses som det enkelttiltaket som mest effektivt vil kunne redusere utslipp fra cruisebåter, er et omstridt miljøtiltak.

https://www.minervanett.no/enova-feil-a-tro-at-bygging-av-landstrom-gjor-cruise-miljovennlig/

En kostnadsoversikt Minerva har fått tilgang til, viser at Oslo Havn langt ifra håver inn på cruiseturismen, men at overskuddet fra cruisebåter var på knappe 3,4 millioner i 2017.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her