Mer sykling, flere trafikkskader

TØI-forsker viser at overgang til sykkel og gange vil øke trafikkskadene i Oslo. Bare en liten del av syklistenes skader involverer biler.

Publisert   Sist oppdatert

Er det slik at mange ikke sykler fordi de er redde for bilene? Det er seg selv de bør være mest redde for. Eneulykker, der ingen andre trafikanter eller transportmidler er involvert, sto for 71 prosent av skadene syklister pådro seg i Oslo i 2014, ifølge en rapport fra 2015. Dette er de mest oppdaterte tallene vi har.

Skader pr personkilometer i Oslo er omkring 90 ganger høyere på sykkel enn i bil.

Kollisjoner med bil sto for omkring 11 prosent av skadene, og da er biler som står stille og åpen bildør inkludert. I tillegg kommer unnamanøver for å unngå skade, der bil står for omkring 4 prosent (mot 5 prosent samlet for andre syklister og fotgjengere). Det bør nevnes at av de meget alvorlige og kritiske skadene, som utgjør bare 7 av 1674, sto kollisjoner for 5. Blant de 58 andre alvorlige skadene er kollisjoner (8) imidlertid underrepresentert.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her