Churchills skjebne

Churchills respektløshet mot etablert konvensjon, ekspertise og ortodoksi er en konstant faktor gjennom Andrew Roberts’ mursteinstykke nye Churchill-biografi. Det gjør boken til en fryd å lese.

Publisert Sist oppdatert

Da Winston Churchill sjekket ut fra statministerens landsted Chequers, for siste gang, kommanderte han å få tatt Peter Paul Rubens’ mesterverk «Løven og musen» ned fra veggen. Churchill hadde lenge irritert seg over at musen var vanskelig synlig på bildet. Hobbymaleren tok så frem sin pensel, gav gnageren farve og malte den tydeligere – for å forbedre mesterens verk.

«If that is not courage, I don’t know what is» ,uttalte Louis Mountbatten, (selv en av århundrets mer flamboyante menn) om episoden. Rubens kunne være så geniforklart som bare det, men om Churchill så en «feil» han selv var istand til å korrigere, kunne ikke en armé av kunsteksperter og andre intellektuelle forståsegpåere ha stoppet ham.

Denne respektløsheten mot etablert konvensjon, ekspertise og ortodoksi er en konstant faktor gjennom Andrew Roberts’ mursteinstykke nye Churchill-biografi. Det gjør boken til en fryd å lese, gjennom alle de ett tusen sidene.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS