Churchills skjebne

Churchills respektløshet mot etablert konvensjon, ekspertise og ortodoksi er en konstant faktor gjennom Andrew Roberts’ mursteinstykke nye Churchill-biografi. Det gjør boken til en fryd å lese.

Publisert Sist oppdatert

Da Winston Churchill sjekket ut fra statministerens landsted Chequers, for siste gang, kommanderte han å få tatt Peter Paul Rubens’ mesterverk «Løven og musen» ned fra veggen. Churchill hadde lenge irritert seg over at musen var vanskelig synlig på bildet. Hobbymaleren tok så frem sin pensel, gav gnageren farve og malte den tydeligere – for å forbedre mesterens verk.

«If that is not courage, I don’t know what is» ,uttalte Louis Mountbatten, (selv en av århundrets mer flamboyante menn) om episoden. Rubens kunne være så geniforklart som bare det, men om Churchill så en «feil» han selv var istand til å korrigere, kunne ikke en armé av kunsteksperter og andre intellektuelle forståsegpåere ha stoppet ham.

Denne respektløsheten mot etablert konvensjon, ekspertise og ortodoksi er en konstant faktor gjennom Andrew Roberts’ mursteinstykke nye Churchill-biografi. Det gjør boken til en fryd å lese, gjennom alle de ett tusen sidene.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her