KOMMENTAR

Wuhans virologiske institutt
Wuhans virologiske institutt

Dagbladet finner ingen nye spor om virusets opphav

Det er ingen som hevder å funnet den første personen som ble smittet med SARS-CoV-2, men det stanser ikke Dagbladet fra å feilsitere og misforstå forskere for å bygge opp et forutbestemt narrativ.

Publisert

Under overskriften «nye spor om virusets opphav» kunne Dagbladet i går melde om at en forskningsartikkel nå har lykkes med å identifisere den første personen som ble smittet med SARS-CoV-2 viruset.

«Det har vært antatt at det første tilfellet av covid-19 ble registrert hos en mann i Kina 8. desember 2019», skriver avisen før de viser til en artikkel omtalt av The Guardian og The New York Times, der det hevdes «at en kvinnelig ansatt på markedet 11. desember var pasient null», altså den første personen til å ha blitt smittet av viruset.

Dersom det var riktig at den første smittede personen av viruset med dette var identifisert, ville funnet av denne personen langt på vei oppklart mysteriet om hvor SARS-CoV-2 viruset kom fra. Men ikke på noe sted i forskningsartikkelen Dagbladet viser til, hevdes det at man har funnet den første smittede.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 699,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 89,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1050,-

Bestill her