NOR anvendt Dagen derpå, ENG anvendt The Day After
NOR anvendt Dagen derpå, ENG anvendt The Day After

PEAK WOKE: Sosial samvittighet i snøfnuggenes tidsalder

Kreativiteten i kulturen kveles av kravene om etisk bevissthet og sosial ulastelighet.

Publisert Sist oppdatert

Forrige uke var psykolog Ole Jacob Madsen gjest hos Studio 2. Han snakket om generasjon snøfnugg – 80- og 90-tallsbarna med curlingforeldre som strever sånn i sitt møte med verden fordi de etter sigende er oppfostret på idéen om at de er unike og uerstattelige i alle sammenhenger, og at enhver motstand derfor både er uhørt og uutholdelig.

Siden snøfnuggene, eller millennials som de også kalles, nå har blitt unge voksne med kjøpekraft, er de også de heteste konsumentene å tekkes for både media, underholdningsbransjen og kunstverdenen.

I The Guardian-teksten «Pop culture’s re-awokening: is this political shift a movement or a moment?» skriver Louis Wise om hvordan sosial samvittighet har blitt popartistens heiteste merkevare mot slutten av totusentallets tenår. Smykket med etisk bevissthet prøver artister innen ulike sjangre å tekkes snøfnuggenes sosiale samvittighetskval ved å sette fokus på marginaliserte grupper, det være seg kvinner, ikke-binære, eller etniske minoriteter.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her