Debattklima og debatten om klima

Aftenposten slipper til tre legfolk for å påstå at en nobelprisvinner tar feil, men avviser en professor på feltet som kan påvise at han hadde rett.

Publisert Sist oppdatert

Aftenposten slipper til tre legfolk for å påstå at en nobelprisvinner tar feil, men avviser en professor på feltet som kan påvise at han hadde rett.

Nobelprisvinner Ivar Giæver fikk 26. juni på trykk en kronikk i Aftenposten med angrep på den konvensjonelle oppfatningen om global oppvarming. Kronikken imponerte meg ikke, men i etterkant har mange hengt seg opp i at Giæver påsto at Japan var utsatt for en flodbølge på 40 meter, en detalj som er helt perifer i forhold til hovedspørsmålet. (Det handler her om hvor robust atomkraft er).

Ciceros direktør Pål  Prestrud karakteriserte dette i et tilsvar 4. juli som en ”banal faktafeil”, og kunne opplyse om at tsunamien var maksimalt 15 meter høy. Tidligere hadde Bellonas Nils Bøhmer fått plass til å komme med akkurat samme påstand, med ”japanske myndigheter” som kilde. Når de to trekker frem dette er det ikke fordi dette er et sentral påstand fra Giæver, men hans ”feil” brukes for å diskreditere det han ellers skriver.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her