Tomkjøringens talsmann

Norges Taxiforbund liker ikke Uber og konkurranse. Det er ikke så rart. I Norge har drosjene blitt mye dyrere og mindre effektive, og færre bruker dem. Men sjåførene klarer seg bra. Jeg er opptatt av forbrukerne.  

Publisert   Sist oppdatert

Etter at jeg hadde viet drosjenæringen tre linjer i min artikkel om hvordan næringsorganisasjoner legger press på politikere til fordel for seg selv, og til ulempe for forbrukerne, skriver Atle Hagtun i Norges Taxiforbund tidligere i dag om hvor lite velegnet konkurranse og særlig det nyskapende selskapet Uber er i hans bransje.

Drosjetakstene steg 40 prosent utover inflasjonen mellom 2004 og 2015.

Hagtun trekker både min moral og rettskaffenhet i tvil, og tar vel med alle som er enig med meg i samme slengen. Når han er ferdig med vår umoral, skjeller han ut sine motstandere som kunnskapsløse, og baserer seg angivelig på forskning og empirisk kunnskap, uten å gi en eneste referanse til forskning og empiri. La meg hjelpe ham litt. Jeg starter med drosjemarkedet generelt, før jeg tar for meg Uber spesielt mot slutten.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her