Uber tjener forbrukerne

Mens taxibransjen stritter imot, foreslår Delingsøkonomiutvalget å gjøre Uber lovlig i Norge. Verken forbrukere, samfunn eller bransjen har vondt av konkurransen det vil medføre.

Publisert   Sist oppdatert

Dagens regjering skal ha skryt for å la deleøkonomien vokse seg stor nok før en utredning. Likevel var det knyttet stor spenning til Delingsøkonomiutvalgets anbefalinger. Blant de etterlengtede forslagene finner vi en liberalisering av persontransportmarkedet. Utvalget foreslår å fjerne løyveordningen, kjøreplikt og kravet om tilkobling til en taxisentral. Årsakene er at dagens lovgivning gir oss et monopollignende marked med høye priser, dårlig prisinformasjon, etableringsbarrierer og liten konkurranse.

Markedets logikk

I lang tid har taxibransjen vist liten vilje til å fornye seg. I mens har drosjetakstene økt med 65 prosent, mot en økning i konsumprisindeksen på 25 prosent i perioden 2004 – 2015. Når det nå kommer utfordrere på banen, bør reguleringene følge etter teknologien. Nye aktører, som Uber, tilfører mer effektive løsninger. Vi får en billigere tur med god service, vi kan vurdere sjåførene og mottar et prisestimat. Siden applikasjonen er tilkoblet GPS, vil du se nærmeste sjåfør umiddelbart, og korteste rute vil alltid bli valgt. Dagens taxiselskaper kan matche lite av dette.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her