DEBATT

Forberedelser før et enestående valg

Etterhvert som valgkamp på nett utvikler seg, må plattformer som Facebook alltid være ett steg foran. Vi har bygget mange nye verktøy, slik at vi kan spille en ansvarlig rolle under valg.

Publisert Sist oppdatert

USAs presidentvalg i november kommer til å bli ulikt ethvert annet valg. Amerika var dypt splittet lenge før forrige måneders hendelser, men pandemien og protestene mot ulikhet som fulgte etter det meningsløse drapet på George Floyd har tatt den politiske temperaturen til kokepunktet.

Det som skjer i Amerika – politisk, økonomisk, og kulturelt – har en stor dominoeffekt på resten av verden. Det kommer til å bli en opphetet valgkamp; og den vil utspille seg på sosiale medier ettersom begge sider ønsker å få sine budskap ut, og engasjere stemmegivere. Dette betyr at Facebook er i søkelyset som aldri før – og det med rette. I fraværet av offentlig regulering, må man selv avgjøre hvordan man skal tilnærme seg komplekse utfordringer knyttet til valg og sosiale medier. Hva Facebook gjør i løpet av valget handler ikke bare om det amerikanske valgets integritet, men er også relevant for resten av verden.

Valg har endret seg – og Facebook likeså. Som selskap har man gransket hva som gikk galt med russisk innblanding i 2016-valget, og gjort store endringer. Det er nå tre ganger så mange personer som jobber med sikkerhet, totalt mer enn 35 000, og vi jobber tett med regjering og myndigheter. Facebook har bidratt til å motvirke innblanding i mer enn 200 valg siden 2017, og har redusert falske nyheter på plattformen – ifølge uavhengige studier med mer enn 50%. Facebook forhindrer millionvis av falske kontoer fra å bli opprettet hver dag, og fjerner koordinerte nettverk med ondsinnede hensikter – mer enn 50 kun det siste året, opp fra bare ett i 2017.

Som del av disse tiltakene må enhver som ønsker å publisere politiske annonser være autorisert. Mellom mars og mai stoppet Facebook mer enn 750 000 politiske annonser rettet mot USA, fordi annonsøren ikke hadde fullført autoriseringsprosessen. Vi kommer også til å blokkere alle annonser fra utenlandske statsstyrte medier i USA under valget. Alle politiske annonser må merkes med «betalt for av» – et merke som fra denne uken av kommer til å være på annonsen selv om den blir delt – samtidig som at informasjon om hvilke stemmegivere som ble nådd, og hvor mange som så dem loggføres i det offentlige annonseregisteret. Dette skaper en transparens som er mye større enn hva som var tilfelle i forrige presidentvalg, eller Brexit-avstemmingen – og går forbi transparensen som tilbys for politiske annonser i trykte og kringkastede medier.

Facebook tror på ytringsfrihet, velgernes rett til å høre hva politikerne sier – det gode, det onde, og det stygge – så de kan holdes ansvarlige. Det er en åpen plattform for stemmer på tvers av det politiske spekteret, så lenge de opererer innenfor reglene. Det betyr ikke at politikere kan si hva de vil. Linjen trekkes ved uttalelser som vil føre til umiddelbar skade, eller forhindre valgdeltagelse, og ingen er fritatt fra det. Mange er uenige med avgjørelsen om å la President Trumps nylige innlegg bli værende. Det var ikke en enkel avgjørelse – og jeg er sikker på at det ikke kommer til å være den siste kontroversielle avgjørelsen mellom nå og november.

Men hvis folk ikke liker hva President Trump, eller andre politikere, sier, er det beste svaret ikke å sensurere dem, men å stemme. En av de viktigste tingene Facebook kan gjøre dette valget, er å sørge for at folk finner presis informasjon om hvordan og hvor man kan avgi sin stemme. Selv det er ikke uten kontroverser. Velgerregistrering er mye mer politisk ladet i USA, enn for eksempel i Storbritannia. Facebook har allerede gjort noe lignende under Covid-19-pandemien – ved å sette milliarder av mennesker i kontakt med nøyaktig helseinformasjon fra eksperter. Vi har bygget verktøy for å gjøre dette hurtig, og i stor skala. Nå skal vi gjøre det samme med stemming.

Facebook hjalp mer enn 335 000 velgere med å registrere seg i forkant av Storbritannias valg i desember – inkludert nærmere en fjerdedel av alle registreringer som ble gjort de fem siste dagene før registreringen stengte. Denne uken annonserer vi at vi vil vise et informasjonssenter for det amerikanske presidentvalget på toppen av nyhetsstrømmen til amerikanske brukere, på Facebook og Instagram. Det vil være en samleside for sikker informasjon om kommende registreringsfrister, muligheter for å be om stemming gjennom posten, med mer. Å nå millioner av velgere mellom nå og valget vil være den største informasjonsinnsatsen knyttet til valg som noensinne er gjort i USA.

Og de som ønsker stillhet og ro, og rett og slett ikke liker politiske annonser på Facebook og Instagram i det hele tatt, vil nå få muligheten til å skru dem av slik at de ikke ser dem i nyhetsstrømmen sin – ikke bare i USA, men i alle land der vi fra i høst krever varsler på politiske annonser.

Dette arbeidet slutter aldri. Etterhvert som valgkamp på nett utvikler seg, må plattformer som Facebook alltid være ett steg foran. Hvor sosiale medieselskaper setter grensen mellom ytringsfrihet og kontroll over innhold vil alltid være kontroversielt, spesielt når politikken blir polarisert. Men vi har bygget mange nye verktøy, slik at vi kan spille en ansvarlig rolle under valg – og for å hjelpe velgere å ta avgjørelser selv.