Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Den enkelte skolen betyr noe

Det er klare forskjeller mellom skolene i hvor flinke de er til å løfte de svakeste elevene og bidra til sosial mobilitet. Derfor er det viktig både å måle skole og å lære av de beste.

Publisert   Sist oppdatert

Regjeringen skal snart legge frem en skolemelding. Den skal handle om hva den enkelte skolen betyr for elevenes prestasjoner, utvikling og trivsel, og hvor store forskjellene er mellom de ulike skolene, og hva de skyldes.

Vi vet allerede mye om hva den enkelte skolen betyr, og vi vet at gode skoler bidrar til at både svake og sterke elever presterer bedre og har en bedre progresjon. De klarer kort og godt å kompensere noe for elevenes sosioøkonomiske bakgrunn.

Før jul skrev jeg et notat om sosial mobilitet og utdanning. I notatet la jeg vekt på at de beste skolene har en skoleledelse som stiller krav, setter mål og kommuniserer dem godt. Gode skoleledere evner også å skape et godt skolemiljø, et godt samarbeidsmiljø blant lærerne og muligheter for profesjonell utvikling av lærere som er målrettet mot det elevene ved skolen trenger.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her