SPALTIST

Esben Esther Pirelli Benestad spiller Jesus som transperson i teaterstykket «Evangeliet etter Jesus, himmelens dronning».

Når evangeliet blir woke

Fra et kunstnerisk perspektiv er det ingenting i veien med å fremstille Jesus som transperson. Når forestillingen løftes inn i kirkerommet, blir det imidlertid gitt en teologisk legitimitet, som sier mye om hvor den norske kirke står i dag.

Publisert

Et teaterstykke der Jesus portretteres som transperson har satt sinnet i kok på hedemarken. Teaterstykket det er snakk om, har den noe svulstige tittelen Evangeliet etter Jesus, himmelens dronning.

Det er den skotske dramatikeren og transpersonen Jo Clifford som har skrevet stykket som er oversatt at prest og forfatter Elisabeth Thorsen. Selveste Esben Esther Pirelli Benestad ikler seg rollen som Jesus i en time-lang monolog, bare avbrutt av musikk komponert og fremført av transperson Ingrid Frivold.

Forestillingen er satt opp av Teater Innlandet som en del av markeringen av Skeivt kulturår 2022. I omtalen beskrives stykket som «et revolusjonerende, skeivt ritual» og som en «gudstjeneste» i hermetegn. Dermed gis stykket en eksplisitt religiøs fortolkning som forsterkes når det settes opp i et kirkerom.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS