Debatt

Det er på tide å endre alkoholloven

Dagens alkohollov står i fare for å gå i favør av utenlandske alkoholprodusenter på bekostning av de norske, skriver Maiken Prestmo.

Bilde: Pixabay

Helsemyndighetene tolker alkoholloven for strengt. Det har uheldige effekter for det norske markedet, og forbrukerne hindres i å ta informerte valg.

Dagens alkohollov hindrer norske produsenter å vise fram sine produkter på en markedspositiv måte, samt å kunne delta med sitt samfunnsansvar ved å informere om at deler av inntekter vil gå til et veldedig formål.

Det Norske Brenneri i Grimstad vant nylig fem gull i en av verdens mest prestisjetunge brennevinskonkurranser, men får dessverre ikke lov til å vise det på produktene de selger i Norge, i henhold til paragrafen om forbud mot reklame. Det er på tide at vi myker opp alkoholloven og tillater merking av bragder på brennevin i Norge.

Det norske markedet konkurrerer med verden på en rekke andre områder, som for eksempel olje eller fisk. Hvis vi ser bort fra at dette er produkter som enten skaper energi (dog ikke særlig bærekraftig) eller er sunt, er de fortsatt norske produkter.

Det er også produkter produsert av Det norske brenneri. Men som følge dagens alkohollov får produsentene ikke lov til å være stolte av slike typer produkter på lik linje som olje- eller sjømatnæringen. Mens vi har reklame på sukkerprodukter, får Det norske brenneri ikke lov til å putte medaljer på flaskene sine. Dette blir ansett som reklame og noe som vil fremme salget av flaskene.

Folk vil i de fleste tilfeller likevel kjøpe det brennevinet de ønsker, uten å vite at de kan kjøpe et brennevin vi i Norge bør være stolte over som også kan ha høyere kvalitet enn det de velger å kjøpe.

Når lille Norge utmerker seg på et vis, spesielt når det gjelder et produkt som er fullt lovlig på det norske markedet, bør produsentene få lov til å være stolte over det. Ikke minst produsentene som har skapt de ulike typer brennevinene som nylig vant under årets San Francisco World Spirits Competition.

Helsemyndighetene tolker alkoholloven for strengt. I alkoholloven § 9-2 forklares det at produktet kan inneholde «(…) nøkterne opplysninger som er nødvendige for at forbrukerne skal kunne velge riktig produkt (…)». Dette går da under ordinære produktopplysninger, som ikke er i strid med reklameforbudet. Vil ikke merking av utmerkelser være en del av informerte opplysninger slik at forbrukerne skal kunne velge riktig produkt, om ikke minst, et produkt av kvalitet?

Likevel sier daglig leder for Det norske bryggeri, Odd Johan Nelvik, til Dagens Næringsliv at Helsedirektoratet har lagt ned forbud mot medaljer på flasker som vinner slike konkurranser.

Videre sies det at merking ikke kan brukes på en «alkoholpositiv måte», men hva med en markedspositiv måte? Når staten bestemmer hva slags fakta forbrukerne får lov til å vite, er det ikke særlig liberalt: Individene får ikke mulighet til å gjøre informerte valg. Det skader også det norske markedet, hvor salg av ulike typer alkohol kan gå i favør til utenlandske produsenter i stedet for norske produsenter.

Produsenter som ønsker å gi et tilskudd av sine inntekter til et godt formål, som en del av sitt samfunnsansvar, får heller ikke lov til å informere om dette. Hvordan skal da forbrukere få tilstrekkelig informasjon om hva produktet de mest sannsynligvis likevel ville ha kjøpt, bidrar med i samfunnet?

Når vin er økologisk, tenker de fleste at druene fra denne vingården bidrar til et mer bærekraftig klima. Men dersom en produsent ønsker å støtte organisasjoner som jobber for rettigheter innen for eksempel LGBTQ+-samfunnet, da vil denne informasjonen bli ansett som reklame som informerer om «(…) fordel ved kjøp av produktet (…)».

Helsedepartementet og Helsedirektoratet gjør en aktiv god jobb med å informere befolkningen og forbrukerne om de skader som kan inntreffe ved bruk av ulike produkter. Intensjonen ved å holde alkoholforbruket lavt er ikke galt i seg selv, men da bør denne loven bli fremmet på en effektiv måte uten at andre viktige hensyn blir svekket på grunn av dette.

Vi må gjøre informasjonsflyten bedre, og styrke konkurransevilkårene for norske brennevinsprodusenter. Merking av ulike typer utmerkelser og samfunnsansvar bør ikke klassifiseres som reklame på lik linje som reklame på TV eller i medier. Denne lovreguleringen får uheldige effekter for markedet.

Nå må myndighetene la det norske folket få muligheten til å ta informerte valg på egenhånd.

Bli abonnent

Da får du tilgang til alle artikler. Det tar under ett minutt.

Prøv i en måned for 1,-
Allerede abonnent? Logg inn

Fra forsiden