Det er på tide å endre alkoholloven

Helsemyndighetene tolker alkoholloven for strengt. Det har uheldige effekter for det norske markedet, og forbrukerne hindres i å ta informerte valg.

Publisert   Sist oppdatert

Dagens alkohollov hindrer norske produsenter å vise fram sine produkter på en markedspositiv måte, samt å kunne delta med sitt samfunnsansvar ved å informere om at deler av inntekter vil gå til et veldedig formål.

Det Norske Brenneri i Grimstad vant nylig fem gull i en av verdens mest prestisjetunge brennevinskonkurranser, men får dessverre ikke lov til å vise det på produktene de selger i Norge, i henhold til paragrafen om forbud mot reklame. Det er på tide at vi myker opp alkoholloven og tillater merking av bragder på brennevin i Norge.

Det norske markedet konkurrerer med verden på en rekke andre områder, som for eksempel olje eller fisk. Hvis vi ser bort fra at dette er produkter som enten skaper energi (dog ikke særlig bærekraftig) eller er sunt, er de fortsatt norske produkter.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her