I møte med innvandring blir kunsten naiv

«Utafor» på Det Norske Teatret er nok et eksempel.

Publisert   Sist oppdatert

Hva gjør et teater til et teater? Lite, skal vi tro Det Norske Teatret. Scenen trenger verken skuespillere, fiksjon eller kostymer. I Svein Tindbergs oppsetning Utafor på Det Norske Teatret har fire mennesker og fire historier blitt iscenesatt og blottlagt, slik de henholdsvis er og har hendt.

I de fire hovedrollene møter vi Faten Mahdi Al-Hussaini, Yousef Assidiq, Siri Marie Sønstelie og Tor Itai Keilen. Alle har ulike erfaringer med utenforskap.

Faten Al-Hussaini og Yousef Assidiq har opplevet hvor kort veien til radikalisering kan være i muslimske miljøer i Norge. Tor Itai Keilen har kjent hvor fremmedgjørende skolegården kan være for en skolelev med jødisk bakgrunn, mens Siri Marie Sønstelie måtte oppleve den verste terroren på norsk jord i nyere tid, som ung AUFer på sin første sommerleir.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her