NYHET

Pandemien har vært et massivt, ufrivillig eksperiment på digital undervisning. Og nå begynner resultatene å tikke inn.

Når noe ikke fungerer optimalt, er det som regel noen som rammes hardere enn andre.

Publisert Sist oppdatert

I løpet av det siste tiåret har det blitt et stadig sterkere fokus på digital kompetanse i den norske skolen. Fokuset retter seg ikke bare mot eleven, som skal lære seg å håndtere en digital virkelighet, men også mot læreren, som selv skal ta i bruk digitale hjelpemidler.

Koronapandemien har blitt et slags massivt, ufrivillig eksperiment i bruken av nettopp digitale hjelpemidler – satt på spissen med den tidvise heldigitale hjemmeundervisningen. En studie på universitetsnivå viser for eksempel at overgangen til nettbasert undervisning under pandemien var forbundet både med redusert tilknytning til forelesere og andre studenter, så vel som et fall i læring.

I en ny studie har man også sett på norske elever og deres læringsutbytte spesielt. Professor Marte Blikstad-Balas står bak den, og sier at bildet ikke er entydig i den norske skolen:

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS