Blitzkrieg i næringslivet

For å forstå moderne kapitalistisk konkurranse, må man se til Heinz Guderians Blitzkrieg.

Publisert   Sist oppdatert

Reid Hoffman er det nærmeste Silicon Valley kommer en filosofkonge. Den Stanford- og Oxford-utdannede Nybyggerne fra Catan-entusiasten er opprinnelig kommunist, men har viet mye av sin formidable hjernekapasitet til å spille monopol på internett. Sammen med Elon Musk og Peter Thiel ble han en av medlemmene i «PayPal-mafiaen», som grunnla den banebrytende betalingstjenesten før de gikk videre til å bygge noen av internettalderens mektigste bedrifter. I Hoffmans tilfelle, det profesjonelle nettverket LinkedIn. Siden LinkedIn ble kjøpt opp av Microsoft, sitter han i dag også rundt Bill Gates styrebord i mykvaremonopolisten som nok en gang er blitt verdens mest verdifulle aksjeselskap.

Nettopp på grunn av sin noe paradoksale bakgrunn bringer Hoffman til torgs interessante perspektiver på internettøkonomien i det 21. århundre, i sin nye bok Blitzscaling – The lightning-fast path to building massively valuable companies utdyper han hvorfor han mener evne til å agere raskt er det fremste konkurransefortrinn i den moderne økonomien. 

Blitzscaling, eller på dårlig norsk lyn-skalering, stammer fra Blitzkrieg. Det tyske angrepskrigskonseptet perfeksjonert av Heinz Guderian under invasjonen av Frankrike i 1940, (Ordet ble popularisert i de britiske tabloidene, og ble ikke offisielt brukt av tyskerne. Guderian selv omtalte doktrinen som Bewegungskrieg i sin bok Achtung-Panzer!). Den franske hæren ble fullstendig utmanøvrert og overveldet av overraskelseselementet i Wehrmachts lynraske kombinerte tanks- og luftangrep. Hoffman er fullt klar over begrepets belastede historikk, men som han gjør det klart er Blitzkriegen beskrivende analogi for hvordan teknologibedrifter som Amazon, Google, Facebook, Apple, Uber og AirBnB lynraskt har lagt enorme markeder under sitt herredømme.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her