Blitzkrieg i næringslivet

For å forstå moderne kapitalistisk konkurranse, må man se til Heinz Guderians Blitzkrieg.

Publisert Sist oppdatert

Reid Hoffman er det nærmeste Silicon Valley kommer en filosofkonge. Den Stanford- og Oxford-utdannede Nybyggerne fra Catan-entusiasten er opprinnelig kommunist, men har viet mye av sin formidable hjernekapasitet til å spille monopol på internett. Sammen med Elon Musk og Peter Thiel ble han en av medlemmene i «PayPal-mafiaen», som grunnla den banebrytende betalingstjenesten før de gikk videre til å bygge noen av internettalderens mektigste bedrifter. I Hoffmans tilfelle, det profesjonelle nettverket LinkedIn. Siden LinkedIn ble kjøpt opp av Microsoft, sitter han i dag også rundt Bill Gates styrebord i mykvaremonopolisten som nok en gang er blitt verdens mest verdifulle aksjeselskap.

Nettopp på grunn av sin noe paradoksale bakgrunn bringer Hoffman til torgs interessante perspektiver på internettøkonomien i det 21. århundre, i sin nye bok Blitzscaling – The lightning-fast path to building massively valuable companies utdyper han hvorfor han mener evne til å agere raskt er det fremste konkurransefortrinn i den moderne økonomien. 

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS