«Det nye digitale Norge»

Telenorsjef Sigve Brekke fabulerer om et nytt, ugjenkjennelig Norge hvor laksen kommer på nett og bestefar på app. 

Publisert

E24 har for tiden en artikkelserie om «det nye Norge,» hvor de inviterer «de ledende stemmene» innen norsk nærings- og samfunnsliv for å profetere om hvordan nasjonen vil påvirkes av den digitale revolusjonen.

En og annen edruelig kommentar er det. Petter Stordalen skriver konkret, og kunnskapsministeren legger en nødvendig konservativ demper på all den digitale begeistringen. Men det er ikke vanskelig å gjette at en slik litt pompøs artikkelserie fort blir en floskelparade, hvor toppsjefene kappløper om å lire av seg de mest banale klisjeene. Til slutt er det en som overgår alle andre i å servere digital tomprat. Telenors urørlige konsernsjef, Sigve Brekke.

Brekke innleder med å bruke et sitat fra The Economist til å skremme leseren: «Verdens mest verdifulle ressurs er ikke lenger olje, det er data.» Å åpne en kronikk eller Power Point med et sitat fra The Economist kan vel aldri slå feil. Avsender høres smart ut, uten at han behøver å tenke selvstendig. Og man får tilsynelatende forklart veldig mye av verden på veldig få ord. Simplify, then exaggerate, som en av tidsskriftets tidligere redaktører var kjent for å si.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS