Derfor hevder Jordan Peterson at de som kaller seg ateister, egentlig tror på Gud

I likhet med sosiologen Émile Durkheim forstår Peterson Gud som samfunnets kollektive kraft.

Publisert   Sist oppdatert

Fredag 9. november var den populære psykologiprofessoren Jordan Peterson tilbake i Oslo konserthus. Tilhørerne fikk servert det de kom for. Hovedtemaet var den «skadelige offermentaliteten» som ifølge Peterson preger dagens radikale venstreside.

Peterson rettet også kraftig skyts mot sosiologene, som han mener har hovedansvaret for at det har blitt så vanlig å definere mennesker ut fra deres gruppetilhørighet fremfor individuell identitet. Men Peterson kanskje mer til felles med en av sosiologiens gudfedre enn han selv aner – særlig når det kommer til forståelsen av Gud.

I en av de mest populære selvhjelpsbøkene i nyere tid, Hvordan vinne venner (Dale Carnegie), er et av de sentrale budskapene at man skal forsøke å se ting fra andre menneskers perspektiv, og ikke møte deres feil med kritikk og sinne, men heller med oppmuntrende ord. Dersom man leser Bergprekenen, er budskapet Jesus kommer med omtrent det samme. Det er langt flere som har hørt om Bergprekenen enn Hvordan vinne venner, boka som til tross for sin smått banale tittel har oppnådd kultstatus. De siste årene har andelen av befolkningen som kjenner til Bergprekenen sunket i takt med kristendommens minkende innflytelse. Dermed har særlig andelen ungdom som blir eksponert for denne kulturelle verdien gjennom Jesus blitt mindre. Men øker andelen som får slik kunnskap fra andre kilder, for eksempel selvhjelpsbøker?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her