Arkitektenes visualisering av den planlagte Fornebu stasjon på Fornebubanen. Planlagt ferdigstilt i 2027.
Arkitektenes visualisering av den planlagte Fornebu stasjon på Fornebubanen. Planlagt ferdigstilt i 2027.

– Fridstrøm undervurderer de positive effektene Fornebubanen vil ha for Oslo

Det sier Venstre-politiker Marit Vea. Hun mener likevel den nye T-banen aktualiserer en reforhandling av Oslopakke 3, spesielt hvor mye bompenger som skal gå til Oslo.

Publisert

«Oslo bystyre er Bærums nyttige fjols», skrev Minervas nyhetsredaktør Aksel Fridstrøm i en kommentar forrige uke. Fridstrøm mener Oslopakke 3 – planen for vei- og kollektivutbygging mellom Oslo og Akershus – innebærer en enorm omfordeling av velstand fra Oslos befolkning til Bærum gjennom byggingen av Fornebubanen. Den nye T-banelinjen ser allerede ut til å bli mange ganger dyrere enn den opprinnelige planen tilsa, og vil i stor grad bygges med midler hentet fra bomstasjoner i Oslo.

Ifølge Oslopakke 3 skal 60 prosent av inntektene fra bompenger gå til tiltak i Oslo, mens 40 prosent skal gå til tiltak i Akershus.

«Men med tiden har det kommet inn store unntak som favoriserer Akershus på bekostning av Oslos interesser», skriver Fridstrøm. Han viser til bygging av Fornebubanen og ny E18 vestover. Disse er i hovedsak byutviklingsprosjekter i Bærum, finansiert av bompenger fra Oslo.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 749,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1199,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS