Facebook – kreativitetens verste fiende

Skal man komme på noe nytt og være kreativ, bør man komme seg vekk fra Facebook. Hvis jeg bare orker å stå opp fra sofaen, da.

Publisert Sist oppdatert

Mitt fulle legeme ligger slengt utover en godt brukt sofa, og jeg glaner på Facebook-feeden min. Jeg er midt i en mindre eksistensiell krise: Hva er nå meningen med alt dette? Hva skal jeg bruke livet mitt til? Så går det plutselig opp for meg at, dæven, nå kjeder jeg meg. Jeg tar meg ofte i å glane på Facebook når jeg har ting jeg heller burde ha gjort – sånn som å skrive denne teksten her for Minerva. Som jeg selvsagt utsatte til siste liten.

Prokrastinering eller kjedsomhet, tomhetsfølelse eller en stille kveld: universalkuren er at jeg titter inn i den endeløse tomheten i sosiale medier. Alternativt så klikker jeg formålsløst mellom nettavisers framsider, eller innom nett-resurser jeg har lagret som favoritter. Slik prøver jeg å finne noe som kan fylle tomheten, stagge kjedsomheten eller trigge meg til å komme meg i gang med det jeg burde.

I denne prosessen inne på nettet oppfører jeg meg litt som en hund bundet fast til en stolpe, som i akutt behov for adspredelse og opplevelser løper rundt og rundt stolpen, slik at båndet blir kortere og kortere. Til slutt sitter den – som jeg – bom fast.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 699,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 89,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1050,-

Bestill her