Politikk

Færre reiser med trikk enn t-bane og buss

Færre reiser med trikk og flere med buss og bane.

Bilde: SpareBank 1 / Flickr

Vi har forsøkt å finne ut hvorfor.

Mens andelen reisende på andre kollektivtransportmidler er økende, velger færre Osloborgere trikken.

Både dagens rødgrønne og det forhenværende blågrønne byrådet har valgt å satse på å oppgradere trikken, et prosjekt som bare har blitt dyrere og dyrere.

Dette til tross for at tall for personreiser i Oslo viser at folk velger andre transportmidler.

Riktignok oppgir Oslofolk å være fornøyd med de blå doningene som brøyter seg vei midt mellom syklister og fotgjengere i Oslo sentrum. Tall i Sporveiens årsrapport viser at kundetilfredsheten på trikk er på 98 prosent, selv om den gjerne er nokså stappfull og i perioder har blitt erstattet med buss for trikk.

Men når vi ser på hvilke transportmidler folk faktisk velger, så tegner det seg et annet bilde.

Tall fra Ruter viser nemlig at Oslofolk reiser mindre med trikken. Fra 2015 til 2017 har andelen personreiser foretatt med trikk gått ned fra 54 til 51 millioner. Dette har skjedd samtidig med at antallet reisende på t-bane og buss har gått opp med hele 40 millioner personreisende.

Likevel har politikere fra nesten alle partier lagt sin elsk på trikken, som enkelte forskere har kalt en «hundre år gammel løsning på et to hundre år gammelt problem.

Artikkelen fortsetter under lenken.

Trikkene skulle koste 1,7 milliarder. Prislappen ble på over 8 milliarder.

Skylder på anleggsarbeid

Byrådet mener imidlertid at Oslofolks valg av transportmiddel ikke kan ses i sammenheng med at buss eller t-bane er bedre eller mer egnet.

– At færre reiste med trikk i fjor, skyldes i hovedsak anleggsarbeid på trikkelinjer i sentrum, sier kommunikasjonsrådgiver Tuva Otterlei Blikom, for byråd Lan Marie Nguyen Berg .

Hun viser til at trikken var nummer to på  Norsk Kundebarometers måling av kundelojalitet i 2017. I undersøkelsen har antall personer som svarer at de vil reise med trikk økt de siste årene, understreker hun.

Bildet Oslo-byrådet tegner blir imidlertid nyansert av forsker Jørgen Aarhaug ved Transportøkonomisk Instittut (TØI).

– Hovedårsaken til at antallet reisende på trikk ikke øker, ligger i at du har fast kapasitet. Trikketilbudet får du ikke økt ekspansivt eller i intensitet, slik trikkeskinnene ligger nå, sier han.

– Det er mange folk på trikken og det er begrenset hvor mange fler du får plass til.

– Så årsaken til at trikken ikke øker like mye som buss og t-bane er ikke ombygning i sentrum?

– Det er årsaken til at det har gått litt ned, men ikke årsaken til at man ikke har hatt samme økning. Det dreier seg om at man begynner å stange mot kapasitetstaket. Det er dette som er den store svakheten med trikk. Når trikkeskinnene først er der, blir de liggende. Men det er også den store styrken.

– Styrken? Hva er fordelene med trikk?

– Trikk gir en veldig sterk signaleffekt. Når du først har bygget trikkeskinner, vet de som bygger næring og eiendom at det vil være et kollektivtilbud der. Det ser man med bybanen i Bergen, som har gitt en betydelig effekt på eiendomsprisene.

– Hva er best, buss eller trikk?

– Det kommer an på hvilket problem man vil løse. Buss er mer fleksibelt og billigere, ulempen er at det ikke har den samme strukturerende effekten. De som er tilhengere av buss og mener alt på skinner må legges ned har ikke klart å dokumentere at buss kan ha samme strukturerende effekten på byen, sier forskeren, som understreker at T-bane har absolutt best kapasitet, men også er dyrest.

– Så du er ikke mot trikkesatsing i Oslo?

– Jeg er ikke prinsipielt negativt til trikken. Trikk er dyrere enn buss og bussen har nå mange av fordelene trikk har hatt tidligere. Hvis man kun ser på transportbehov så er buss best, men det er sjelden en aktuell problemstilling. Trikk dreier seg like mye om byutvikling og arealeffektivitet. Langs disse parametrene har trikk, i alle fall så langt, vist seg bedre enn buss.

 

Jeg hater trikken

Bli abonnent

Da får du tilgang til alle artikler. Det tar under ett minutt.

Prøv i en måned for 1,-
Allerede abonnent? Logg inn

Fra forsiden