Festivalen som bekrefter ens identitet

Musikkformidling bør utfordre sitt publikum til å strekke seg lenger enn de selv kan forutse. Det savnet jeg under Festspillene i Bergen.

Publisert   Sist oppdatert

Hva er god musikkformidling, og hvilken funksjon skal den ha? Spørsmålet melder seg idet jeg hører fiolinisten Charlie Siem spille for en fullsatt Grieghall under Festspillene i Bergen.

Med femten dager fulle av konserter, utstillinger, teaterforestillinger, debatter og aktiviteter for både barn og voksne, er Festspillene en arena hvor mange blir introdusert for både ny og tradisjonsrik musikk for første gang. Det er tydelig at festivalen sikter bredt.

Kanskje nettopp på grunn av ambisjonene om bredde blir formidlingens funksjon viktig: Skal den være lett og skape interesse? Skal den utdanne sitt publikum og gi dem utfordringer? Eller bør den være en kombinasjon av de to?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her